وجود قوانین قدیمی و مشکلات سوختی از مهم‌ترین موانع بر سر راه تولید کشاورزان و برخی صنعتگران در شهرستان رفسنجان است.

به گزارش “روراستی” جلسه رفع موانع تولید شهرستان با دو موضوع کشاورزی و صنعت برگزار شد که بیشتر مشکل سوخت واحدها در آن مطرح شد و نماینده شرکت معدنی سنگ آهن عدم تخصیص سهمیه گازوئیل را مطرح کرد.

شریف‌آبادی عنوان کرد: در این شرکت ۷۸ نیرو مشغول به کار هستند که با این گیرها شغلشان در خطر است.

نماینده کارخانه آسفالت هم مشکل سوخت را مطرح کرد و توضیح داد: نفت گاز سوخت اصلی ماست اما سهمیه‌ای نمی‌دهند به ازای هر تن آسفالت یک و نیم تا دو لیتر نفت گاز مورد نیازمان است هزینه گازرسانی به کارخانه هم با احتساب لوله‌کشی ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود که در حال حاضر به هیچ وجه برایمان امکانپذیر نیست.

وی از طلب یک میلیارد تومانی شرکت آسفالت از دولت یاد کرد که طی سال‌ها روی هم انباشته شده و وصول نمی‌شود.

جریمه کارفرمایان از سوی تأمین اجتماعی دیگر موضوعی بود که توسط ایرانمنش کارفرمای شرکت مطرح شد و گفت: این شرکت ۱۰۸ میلیون تومان به تأمین اجتماعی بدهی داشته که ۶۵ درصد آن مربوط به جرائم می‌شود و خواستار تخفیف و تقسیط این مبلغ هستیم‌.

بابایی رئیس اداره تأمین اجتماعی رفسنجان با بیان اینکه سازمان هیچ ردیف بودجه دولتی ندارد، اظهار کرد: با ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان پیش پرداخت و اقساط ۳۵ ماهه می‌توانیم به این شرکت کمک کنیم ضمن اینکه برای افزایش اقساط تا ۵۰ قسط با استان پیگیری می‌کنیم.

عدم صدور مجوز احداث استخر پرورش ماهی در محدوده شهر و انتقال گاز به یک ترمینال پسته و چند واحد مرغداری از دیگر مشکلات مطرح شده در این نشست بود.

یکی از کشاورزان قدیمی این شهرستان سال ۷۳ اولین حصارکشی ترمینال خود را انجام داده و تمام مجوزها را هم دارد اما به دلیل ممانعت اداره منابع طبیعی نمی‌تواند گازکشی کند.

معین بیان داشت: نامه سال ۵۷ از محیط زیست را که زمین ما جزء مستثنیات است امروز برای منابع طبیعی ارزشی ندارد و می‌گویند زمینتان تصرفی است و مجوز نمی‌دهیم.

رضایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هم چند مورد نظیر مشکل معین را برشمرد که امروز با قوانین جدید دچار مشکل شده‌اند.

تغییر کاربری چاه های کشاورزی به صنعت

عدم همکاری بانک‌ها برای امهال وام‌ها نیز مسأله‌ای تکراری است که همیشه کشاورزان ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و مطرح شد.

علی احمدی‌پور مدیر امور منابع آب شهرستان در پاسخ به مطالبات مربوطه توضیح داد: ار تخصیصات برنامه پنجم یک قطره آب نمانده و تخصیص آب در برنامه ششم تا این لحظه صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می کنیم در مناطق ممنوعه چاههای آب کشاورزی به صنعت تغییر کاربری داده شوند و زمانی که آب نیست تولیدکنندگان طرح های خود را توسعه ندهند.