رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان مطرح کرد:

میزان اهدای خون در رفسنجان بالاتر از میانگین کشوری

  • شناسه خبر: 47050
میزان اهدای خون در رفسنجان بالاتر از میانگین کشوری

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان با اشاره به شاخص جمعیت به ازای هر هزار نفر در کشور  ۲۵ نفر اهداکننده عنوان کرد و گفت: رفسنجان با ۳۲ نفر از هر یک هزار نفر از میانگین کشوری هم بالاتر است.

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان با اشاره به شاخص جمعیت به ازای هر هزار نفر در کشور  ۲۵ نفر اهداکننده عنوان کرد و گفت: رفسنجان با ۳۲ نفر از هر یک هزار نفر از میانگین کشوری هم بالاتر است.

به گزارش “روراستی” مهدی محمدحسینی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت ۲۴ خرداد روز جهانی اهداکنندگان خون شعار امسال سازمان جهانی انتقال خون «دسترسی به خون سالم حق همه نیازمندان به خون»، است و این شعار خطاب به دولت‌ها، سازمان‌های انتقال خون و مراکز بهداشتی برای تأمین منابع کافی و زیرساخت‌ها برای جمع‌آوری خون سالم است.

وی بیان داشت: اهداکنندگان خون سه دسته‌اند، کسانی که اولین بار خون اهدا می‌کنند، افرادی که سابقه اهدای خون داشته باشند و اهداکنندگان مستمر که حداقل دوبار در سال خون خود را اهدا می‌کنند.

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان با تأکید بر اینکه سلامتی اهداکنندگان اهمیت زیادی برای ما دارد، تصریح کرد: افرادی که مرتب خون اهدا می‌کنند ضریب سلامتی بالاتری دارند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان انتقال خون علاوه بر تأمین خون مورد نیاز بیماران نیازمند بر نحوه مصرف خون در مراکز درمانی هم نظارت دارد.

محمدحسینی حوادث جاده‌ای، مادران پرخطر، نوزادان نارس و بیماران تالاسمی را بیشترین نیازمندان خون دانست که موجب می‌شود برای اینگونه موارد همیشه خون ذخیره داشته باشیم و افزود: در کشورهای در حال توسعه زایمان سومین علت مرگ زنان در رده سنی ۱۵ تا ۴۴ سال است که ایران هم جزء کشورهای در حال توسعه است.

وی بیان کرد: روزانه ۸۰۰ زن در اثر عوارض ناشی از بارداری از دنیا می‌رود که ۹۹ درصد این رقم مربوط به کشورهای در حال توسعه است.

محمدحسینی با اشاره به آمار سال ۲۰۱۵ عنوان کرد: بیش از ۱۷۷ میلیون واحد خون در دنیا اهدا شده که از این میزان ۴۲ درصد مربوط به کشورهای پردرآمد که ۱۶ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند، می‌شود بر این اساس ۸۴ درصد جمعیت جهان  ۵۸ درصد منابع خونی را در اختیار دارند.

وی ابرز داشت: جمهوری اسلامی ایران رتبه اول تأمین منابع خونی و فراورده‌های آن، سلامت خون و حتی تولید خون را به خود اختصاص داده است.

این مسئول با اشاره به شاخص جمعیت به ازای هر هزار نفر در کشور را ۲۵ نفر اهداکننده برشمرد و گفت: رفسنجان با ۳۲ نفر از هر یک هزار نفر از میانگین کشوری هم بالاتر است.

وی در ادامه ضمن توضیحاتی تصریح کرد: در جهان ۸۳٫۳ درصد اهدای داوطلبانه، ۱۶٫۴ درصد اهدای جایگزین و ۰٫۳درصد به صورت پولی خون اهدا می‌کنند که ۵۸ کشور جهان وابسته به اهدای پولی هستند جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۰۷ اولین کشور منطقه به اهدای ۱۰۰ درصد داوطلبانه دست پیدا کرد.

محمدحسینی یادآور شد: از سال ۸۲ هم در شهرستان رفسنجان اهدای جایگزین حذف شده و اهدا به صورت کاملا داوطلبانه صورت می‌گیرد و اولین واحد سیار انتقال خون استان کرمان در رفسنجان راه‌اندازی شده است که البته الان خودرو آن اسقاطی شده و برای تجهیز اتوبوسی که از شهرداری دریافت کردیم ۲۰۰ میلیون تومان هزینه لازم داریم که امیداوریم دولت کمک کند.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری ایران را از نظر شاخص شیوع عفونت از طریق انتقال خون در رده کشورهای پردرآمد دانست و افزود: اگر سلامت خون یک مجموعه، شهر و کشور بالا نباشد شاخص شیوع عفونت‌ها در بیماران بالا می‌رود.

محمدحسینی با اشاره به این موضوع که مرکز انتقال خون رفسنجان توانانی فرآوری خون را دارد، اضافه کرد: ۸۵ درصد خون‌هایی که اهدا می‌شود تبدیل به فرآورده‌های خونی می‌شود.

وی همچنین بیان داشت: سال ۹۷ در رفسنجان ۱۰ هزار و ۶۴۷ واحد خون دریافت شد که ۲۵ هزار و ۱۳۷ واحد انواع فرآورده‌های خونی شامل گلبول قرمز متراکم، گلبول قرمز فیلترشده، پلاکت، پلاسما و…تولید شد ضمن اینکه تاکنون ۴۵ هزار و ۲۶۹ اهداکننده در رفسنجان داریم.

محمدحسینی از مراجعه ۱۳ هزار و ۴۸۹ نفر در سال گذشته برای اهدای خون خبر داد و معافیت ۱۸ درصد آن‌ها را یادآور شد و گفت: سال گذشته  یک هزار و ۷۲۳ نفر به واحدهای سیار انتقال خون مراجعه داشتند و از مجموع فرآورده‌های خونی شهرستان ۲۱ هزار و۵۹۰ واحد به مراکز درمانی شهرستان، استان و سایر شهرها توزیع شد.

وی استان کرمان را دارای بیشترین بیماران تالاسمی در کشور دانست  و از ارسال پلاسما از این استان به آلمان برای تولید داروهای مشتق از پلاسما یاد کرد و بیان کرد: چون تکنولوژی فرآوری داروهای مشتق از پلاسما در ایران نیست در آلمان داروها تولید و به کشور باز می‌گردد و بابت این کار به آلمان‌های دستمزد پرداخت می‌شود.

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان اذعان کرد: شناسایی میزان مصرف خون گروه‌های کمیاب اهمیت دارد و در این زمینه برنامه داریم همچنین الان دقیق می‌دانیم رفسنجان روزانه به چه تعدا گروه‌های خونی نیاز دارد ذخایر خونی ما از هفت روز تا ۹ روز است و در این سال‌ها ذخایر خونی در شهرستان پایین نیامده است.

وی در توضیحاتی پیشرفت تکنولوژی در جوامع و پدیدآمدن بیماری‌های نوظهور را یکی از مواردی ذکر کرد که موجب کاهش دریافت خون می‌شود و خالکوبی، حجامت، طب سوزنی و…را از مواردی برشمرد که از اهدای خون معاف هستند و اظهار کرد: اگر جامعه به سمت رفتارهای پرخطر و اینگونه موارد پیش برود ذخایر خونی را از دست خواهیم داد پس باید تلاش شد سلامت جامعه که سلامت اهداکنندگان است تأمین شود.

 

 

برچسب ها:
انتقال خون اهداکننده مستمر رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :