جذابیت پسته رفسنجان برای تجار اروپایی/بزرگترین واردکننده پسته استرالیا به دنبال پسته رفسنجان

  • شناسه خبر: 50146
جذابیت پسته رفسنجان برای تجار اروپایی/بزرگترین واردکننده پسته استرالیا به دنبال پسته رفسنجان

۱۸ نفر از تجار و پسته‌کاران اروپایی از باغات و ترمینال‌های فرآوری پسته رفسنجان بازدید کردند.

۱۸ نفر از تجار و پسته‌کاران اروپایی از باغات و ترمینال‌های فرآوری پسته رفسنجان بازدید کردند.

به گزارش ” روراستی ” ، رویداد بزرگ اقتصادی این شهرستان یک هفته‌ای است که به طور رسمی آغاز شده و همه شهر به نوعی درگیر این رویداد هستند، از نانوا، میوه‌فروش، بقال، کارگر، ساندویچی‌ها و … این روزها در تدارک فراهم‌کردن مایجتاج مورد نیاز این رویداد بزرگ یعنی برداشت پسته هستند.

امسال رفسنجان پیش‌بینی برداشت ۲۸ هزار تن پسته را دارد که هر چند که درصدی پوک باشد به هر حال برای چیدن این میزان پسته کارگران زیادی لازم است هر چند به ضرر کشاورز باشد.

اما دو روزی است که رفسنجان میزبان تجاری از کشورهای اروپایی است و این تجار که البته تعدادی هم کشاورز در بین آ‌ن‌ها حضور دارد به باغات پسته ما رفتند که جذابیت‌هایی برایشان داشت مدیر دلسوز و همیشه پای کار جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان هم که خود یکی از کشاورزان موفق این شهر است هم این تجار را همراهی کرده تا بهترین توشه از سفر خود را از شهر مهد پسته دنیا برگیرند و به کشورشان بازگردند تا در ادامه منفعتی برای شهر و کشورمان به ارمغان بیاورند.

پسته دومین کالای ارزآور غیرنفتی کشور است که هنوز هم جایگاه خود را دارد و رفسنجان بهترین محصول را تولید می‌کند.

حسین رضایی پیرامون سفر تجار اروپایی و وضعیت پسته شهرستان اظهار داشت: با توجه به جو مسمومی که دنیا علیه کشورمان و به تبع آن محصول پسته ایجاد کرده بود و مطرح شده بود که ایران دیگر آب ندارد و نمی‌توانند پسته تولید کنند جا داشت که برای حفظ بازارها این سفر انجام شود که با برنامه‌ریزی انجمن پسته تجار و کشاورزان اروپایی به رفسنجان سفر کردند.

پسته ایران پایان ندارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان تصریح کرد: این افراد را به باغات هشت تن در هکتار، و سه تن در هکتار و دیگر باغات با عملکرد بالا بردیم و وضعیت ترمینال‌های فرآوری پسته را دیدند و اذعان کردند که وضعیت خلاف تصورشان از فضایی که دشمنان ایران در ذهن‌ آن‌ها ایجاد کردند، است.

وی با بیان اینکه قرار است این افراد به شهرستان ساوه و ورامین هم سفر کنند و پسته‌کاری جدیدی که آن‌جا شده را هم ببینند، ادامه داد: باید بدانند پسته ایران پایان ندارد و هنوز می‌توانیم نیاز بازارهای جهانی را برآورده سازیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان بیان داشت: موضوع بعدی که برای تجار اروپایی حائز اهمیت بود این بود امنیت در کشورمان است و اینکه نماینده‌های دولت در این سفر آن‌ها را در جلسات همراهی کردند اثبات کردند که امنیت کشورمان مثال‌زدنی است.

وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان پسته با ارتباطی که با این تجار گرفتند دیدند که هنوز هم با وجود تحریم‌ها ‌می‌توانند پسته را عرضه کنند، اضافه کرد: امروز با ۲۰ نفر از صادرکنندگان پسته استان جلسه‌ای خواهند داشت.

رضایی از حضور بزرگترین واردکننده پسته از استرالیا در بین این میهمانان خبر داد که عنوان کرده می‌تواند تمام واردات پسته به ویژه مغز سبز را از رفسنجان تأمین کند و گفت: این موضوع از نقاط قوت به شمار می‌رود ما باید دنبال بازارهای جدید باشیم حتی اسپانیا جزء کشورهایی است که متقاضی پسته ایران است.

وی در ادامه عنوان کرد: این تعداد تجار ۱۸نفر از کشورهای استرالیا، اسپانیا، ترکیه و آلمان بودند که از شرکت‌هایی حضور یافته بودند که حاضر شدند ریسک را بپذیرند و وارد بحث تجارت با ما شوند که باید قدر این فرصت و موقعیت را بدانیم.

رضایی با اشاره به اینکه عملکرد باغات پسته رفسنجان برای میهمانان خارجی جذاب بود به ویژه باغداران ترکیه و استرالیا این اذعان را داشتند، بیان کرد: موضوع بعدی که جالب توجه‌شان بود طعم پسته ایران بود که این طعم بین چهار رقم صادراتی ما هم متفاوت است که مصرف کردند ببینند کدام رقم را برای واردات‌شان نیاز دارند.

وی همچنین از حضور این تجار در ترمینال فرآوری پسته در احمدآباد دئفه که مجهز به آزمایشگاه افلاتوکسین است یاد کرد و ابراز داشت: این موارد موجب خرسندی تجار بود که پسته ایران را می‌توانند با کمترین مشکل مصرف کنند.

اما  مسافران به همین باغات پسته و ترمینال‌ها بسنده نکردند و آشنایی با میراث فرهنگی و صنعت فرش هم در برنامه این تجار گنجانده شده بود.

بازدید از بزرگترین خانه خشتی دنیا و کارگاه قالیبافی ابولهادی موجب شد این تجار با فرش ابریشم ما هم آشنا شوند و از این صنعت ارزشمند ایرانی لذت ببرند.

رضایی در ادامه با بیان اینکه باید در زمینه تبلیغات و بازاریابی کار کنیم، افزود: دولتمردان هم در این خصوص باید تدابیری بیندیشند چون پسته و فرش ما جای فروش زیادی دارد.

وی با اشاره به میزان محصول امسال توضیح داد: پیش‌بینی اولیه ما حدود ۲۸ هزار تن بود که عوامل طبیعی از جمله تگرگ، توفان، گرمای بالای ۴۰ درجه و بارندگی زمان تلقیح بخشی از محصول را دچار افت کرد.

بالای ۴۰ درصد محصول دهن‌بست است

رضایی بیان کرد: در این پنج‌، ۶ روز که برداشت رسما آغاز شده متوجه شدیم درصد دهن‌بست بالاست به طور میانگین بالای ۴۰ درصد دهن‌بست و جاهایی که محصول زیاد است بالای ۳۰ درص پوکی داریم.

وی خاطرنشان کرد: جاهایی که آبیاری قطره‌ای داشتند کمترین پوکی را داشتیم و هر جا هم که تغذیه خوب و از روش‌های علمی استفاده کردند پوکی کمی داشتند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان در پایان عنوان کرد: امسال حدود ۳۰۰ هزار نفر روز کارگر برای برداشت پسته در شهرستان نیاز است که تعدادی از استان‌ها و شهرهای همجوار در این رویداد اقتصادی به ما کمک می‌کنند.

گزارش از زهرا بمی‌نژاد

برچسب ها:
برند جهانی پسته رفسنجان تجار اروپایی رفسنجان طلای سبز
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :