معاون غذا و داروی علوم پزشکی رفسنجان:

۹۷ درصد داروی کشور در داخل تولید می‌شود/۱٫۲ میلیارد دلار هزینه واردات دارو

  • شناسه خبر: 50591
۹۷ درصد داروی کشور در داخل تولید می‌شود/۱٫۲ میلیارد دلار هزینه واردات دارو

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود که صرفه‌جویی بالایی در بر دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود که صرفه‌جویی بالایی در بر دارد.

به گزارش “روراستی” کنفرانس خبری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان رفسنجان به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد.

رضاعلی سلطان‌خواه اظهار داشت: ۱۶ اکتبر روز جهانی غذا نامگذاری شده و سازمان خواروبار کشاوزی و سازمان ملل متحد این روز را نامگذاری کردند شعار امسال روز جهانی غذا در کشورمان«رفتار ما آینده را می‌سازد» و «اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ ارتقاء سلامت» است که باید به گونه‌ای رفتارمان باشد که گرسنگی را به صفر بررسانیم.

وی ادامه داد: هدف اصلی انتخاب روز جهانی غذا این بوده که تمام افراد بشر دسترسی به غذا داشته باشند در قرآن کریم نیز سوره مائده اهمیت این موضوع را می‌رساند.

جمعیت جهانی با افزایش وزن روبروست

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه از حدود هشت میلیارد نفر جمعیت دنیا حدود ۷۰۰ میلیون نفر افراد بزرگسال، ۱۲۰ میلیون نفر افراد بین ۵ تا ۱۹ سال و ۴۰ میلیون نفر افراد زیر ۵ سال افزایش وزن دارند، افزود: این موضوع نشان می‌دهد جمعیت ما با افزایش وزن روبروست اما از طرفی همین میزان یعنی ۸۰۰ میلیون نفر از گرسنگی رنج می‌برند که اگر غذای سالم و درست و به اندازه مصرف شود و اگر تعادل برقرار شود شاید در دنیا گرسنه نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: غذا در سلامت انسان تأثیر غیرقابل انکاری دارد عوامل مختلفی در غذا دخیل هستند، اما متأسفانه در کشور ما سرانه مصرف قند، نمک و چربی‌ها از میانگین جهانی بالاتر است هر فرد در سال ۲۰ کیلوگرم قند مصرف می‌کند در حالی که در کشور ما مصرف۳۰ کیلوگرم است وهمچنین متوسط مصرف نمک در دنیا ۵ گرم در روز است که در ایران ۱۰ تا ۱۲ گرم است.

سلطانخواه افزایش مصرف قند در درازمدت را موجب بروز بیماری‌هایی که منجر به نابینایی می‌شود، دانست و گفت: غذایی که ما درست می‌کنیم تمام اجزای آن نمک به اندازه کافی دارند و نیازی به مصرف نمک نیست مصرف نمک موجب افزایش فشار خون و نارسایی کلیه می‌شود چربی‌ها نیز به ویژه روغن‌های جامد عامل تنگی شریان‌ها، رسوب در قلب و مغز و…می‌شود.

وی بیان کرد: تمام مواد سلامت‌محور که از خارج وارد می‌شود باید برچسب اصالت کالا داشته باشد اگر یک ماده سلامت‌محور از مبادی غیررسمی وارد شود تخلف و قاچاق محسوب می‌شود و هیچ نظارتی بر آن نبوده است.

سلطانخواه عنوان کرد: در رفسنجان و انار ۶۵ کارگاه و کارخانه تولید مواد غذایی داریم که به صورت منظم نظارت می‌شوند بعضی واحدها خودشان آزمایشگاه دارند و در این هفته از واحدهای تولیدی و مسئولان فنی نمونه تجلیل به عمل آمد تا الگویی برای سایر واحدها باشد.

وی با اشاره به این مطلب که حوزه غذا و دارو مانند بهداشت و درمان است، توضیح داد: در حوزه بهداشتی هر کاری که انجام شود زیربنایی بوده و اثرات آن چند سال بعد نمود می‌کند در حوزه غذا اگر سلامت غذا در سفره تأمین شود کار اساسی انجام شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: تعداد ۵۰ داروخانه در دو شهرستان رفسنجان و انار فعال است که یک داروخانه شبانه‌روزی در شهرستان انار و یک داروخانه شبانه‌روزی در سطح شهر رفسنجان فعالند که بر نحوه عملکرد، توزیع دارو و…نظارت و کنترل می‌شود و هر گونه تخلفی به تعزیرات معرفی می‌شود یا به دادگاه انقلاب ارجاع داده می‌شود و داریم پرونده داروخانه‌ای که در دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قراردارد.

سلطانخواه عنوان کرد: ۹۷درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و ۳ درصد از خارج وارد می‌شود این ۹۷ درصد عمده مواد اولیه‌شان نیز تولید داخل است.

۱٫۲ میلیارد دلار هزینه واردات دارو

وی توضیح داد: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار هزینه ۳ درصد داروی وارداتی است در حالی که کل ۹۷ درصد تولید داخل نصف رقم داروهای وارداتی هزینه ندارد.

وی در ادامه با اشاره به عطاری‌ها تأکید کرد: موادی که در عطاری‌ها عرضه می‌شود شکل طبیعی‌شان باید دیده شود اگر تبدیل به کپسول، پماد و ضماد شدند باید مجوز قانونی داشته باشند و در واقع فروش این نوع محصول باید در داروخانه و تحت نظارت صورت گیرد.

سلطانخواه یک بخش فعالیتی دیگر معاونت غذا و دارو را در ملزومات و تجهیزات پزشکی عنوان کرد و گذراندن دوره آموزشی و آموختن استانداردهای لازم در حوزه توسط فعالان را ذکر کرد و افزود: برخورد با قاچاق بخش دیگری از فعالیت‌های ماست  که در این حوزه مشکلاتی داریم.

وی در توضیحاتی پیرامون محصولات تراریخته بیان کرد: گاهی بعضی محصولات را برای اینکه به تولید انبوه برسند یا در برابر سرما، گرما و کم آبی مقاوم کنند دستکاری ژنتیکی می‌کنند مانند ماهی سالمون، برنج،گندم، ذرت، سویا که کشورهای مختلف در این زمینه مباحث مختلفی دارند.

به محصولات فله‌ای اطمینان نکنید

دانشور مدیر نظارت بر فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی معاونت غذا و دارو اظهار کرد: سازمان غذا و دارو از سال ۸۹ در کشورمان به عنوان متولی  رسیدگی به امور غذا و دارو تأسیس شد.

وی بیان کرد: مردم در بخش خرید محصولات به صورت فله‌ای دقت کنند و به هر محصولی اطمینان نکنند بایستی فرهنگسازی شود تا عموم مردم نسبت به سلامت خود این هشدارها را جدی بگیرند.

دانشور بیان داشت: اصلاح الگوی تغذیه شروعش از کودکی است اگر از کودکی ذائقه بد شکل بگیرد تغییر آن خیلی سخت خواهد بود.

وی از یک هزار فقره بازدید از مراکز عرضه و تولید موادغذایی طی یک سال گذشته یاد کرد و افزود: ۹۰ درصد گواهی‌های صادرات پسته از آزمایشگاه کنترل غذا و دارو این معاونت صادر می‌شود.

دانشور عنوان کرد: ۲۰۰ پروانه ساخت و شناسه نظارت کارگاهی در شهرستان داریم و تولیدکنندگانی در این شهرستان هستند که کیفیت محصولات‌شان در حد جهانی بالاست.

افسانه رحمانی رئیس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان عنوان کرد:به دلیل اینکه رفسنجان قطب پسته دنیاست و بیشتر صادرات پسته از رفسنجان صورت می‌گیرد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت و اتحادیه اروپا امضا شده که اجازه صدور پسته مغز پسته فقط از آزمایشگاه رفسنجان، کرمان و تهران صورت گیرد.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۴۰۰ نمونه به آزمایشگاه ما ارسال شد که ۳۹۷ محموله به کشورهای عضو اتحادیه اروپا از رفسنجان گواهینامه گرفتند.

رحمانی عنوان کرد: در ۶ ماه اول سال ۹۸ نیز ۸۰۰ مورد نمونه به آزمایشگا این معاونت ارسال شد و بیش از چهار هزار آزمون روی نمونه‌های ارسالی به آزمایشگاه انجام شده است.

احسان توسلی کارشناس مبارزه با قاچاق کالای سلامت نیز در این جلسه داشتن برچسب اصالت کالا را لازمه سلامت یک کالای وارداتی دانست و تصریح کرد: کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند باید پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته باشند.

وی یکی از راه‌های شناسایی برچسب اصالت کالا ارسال کد به پیامک ۲۰۰۰۸۸۲۲ و یا تماس با شماره ۰۲۱۶۱۸۵ عنوان کرد و استفاده از نرم افزار تیتک را یک راه دیگر برای مشخص‌بودن اصالت کالا برشمرد.

توسلی ابراز داشت: محصولی که برچسب اصالت ندارد نتوانسته برچسب را دریفت کند و آزمایش‌ها را به خوبی پاس نکرده یا مراحل دریافت آن برایش صرفه اقتصادی نداشته است.

انتهای پیام/

برچسب ها:
آزمایشگاه پسته رفسنجان علوم پزشکی غذا و دارو
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :