در جلسه هماهنگی نمایشگاه توانمندی زنان روستایی کرمان مطرح شد

آمادگی رفسنجان برای میزبانی از هنرمندان زن روستایی و عشایر

  • شناسه خبر: 50818
آمادگی رفسنجان برای میزبانی از هنرمندان زن روستایی و عشایر

جلسه هماهنگی برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های زنان روستایی و عشایر استان کرمان که از ۲۹ آبان تا اول آذر در رفسنجان برپا می‌شود، برگزار شد.

جلسه هماهنگی برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های زنان روستایی و عشایر استان کرمان که از ۲۹ آبان تا اول آذر در رفسنجان برپا می‌شود، برگزار شد.

به گزارش “روراستی” مجید فصیحی‌هرندی در جلسه هماهنگی نمایشگاه توانمندی‌های زنان روستایی و عشایری استان کرمان در رفسنجان اظهار داشت: استان کرمان پهناورترین استان کشور است و تنوع قومی و فرهنگی در استان زیاد است که این نمایشگاه می‌تواند منجر به آشنایی مردم با این فرهنگ و آداب و رسوم شود.

توسعه باید متوازن و مبتنی بر عدالت اجتماعی باشد

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: اگر به روستاها توجه شود و زیرساخت‌های موجود را حفظ و آن‌چه از دست رفته احیا شود و از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری شده و در عرصه اقتصاد کشور می‌توانیم شاهد تحول شویم.

وی بیان داشت: روستاها اکثرا در گذشته نه چندان دور خودکفا بودند شاید در بعضی جاها دقت نکردیم که اگر در یک امری توسعه را صورت دهیم ممکن است در بعضی امور منجر به عقب‌گرد شود توسعه باید متوازن و مبتنی بر عدالت اجتماعی باشد اگر در روستا دسترسی به خدمات آسان شود روستاییان هرگز حاضر به تخلیه روستا و مهاجرت نمی‌شوند.

فصیحی‌هرندی خاطرنشان کرد: اقتصادی که پسته ایجاد کرده انگیزه خروج از روستا را هم ایجاد کرده از طرفی نیروی کار از ایرانی به سمت اتباع رفته ، در گذشته در روستایی که افراد مالک عمده بودند خود را موظف به انجام بعضی امور می‌دانستد راه روستا، زندگی و معیشت مردم، تأمین نیروی کار و ایجاد اشتغال برایشان مهم بوده و…با نگاهی به این مسائل آسیب‌های اجتماعی هم کم بوده است.

وی افزود: در رفسنجان به دلیل تک‌محصولی و امکان ایجاد فرصت‌های جدید کارکرد روستاها از دست رفته از طرفی چهره روستاها مانند شهر شده و شکل و شمایل روستا از دست رفته است.

آمادگی دانشگاه ولیعصر(عج) برای معرفی جایگاه زنان روستایی و عشایری استان کرمان

محسن ارسلان نماینده دانشگاه ولیعصر(عج) اظهار کرد: قریب به ۲۰ هزار نفر جمعیت دانشجویی شهرستان است با توجه به گزینش بومی که انجام شده بالای ۳۵ درصد جمعیت دانشجویی رفسنجان بومی هستند که ۵۰ درصد به نوعی هم با روستا هم عشایر در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: رفسنجان تجربه خوبی در برگزاری بازی‌های بومی محلی و جشنواره‌های خاص روستایی دارد و کارنامه خوبی در این زمینه ارائه کرده است.

نماینده دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان بیان داشت: در دانشگاه بستر خوبی برای معرفی فرهنگ عشایری و روستایی وجود دارد اقتصاد مقاومتی دانشگاه ولیعصرو مس ظرفیت بالای معرفی صنایع دستی شهرستان‌های رفسنجان، انار و بخش پاریز چهار قطب زنان آموزش‌دیده روستایی را دارد.

ارسلان خاطرنشان کرد: در کنار فضای دانشگاهی سالنی که برای نمایشگاه دیده شده فضاهای کاملا مساعد برای نصب سیاه‌چادرها وجود دارد که می‌تواند فضای خیلی خوبی فراهم کند و معرفی خوبی از جایگاه استان باشد و نقش جامعه عشایر و روستایی را با شایستگی به به معرض دید قرار داد.

نمایشگاه فرصتی برای فروش محصولات جوامع روستایی است

حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان عنوان کرد: ۵۰ درصد جمعیت جامعه، بانوان هستند اما در اقتصاد کمترین نقش را دارند که فرصتی است که به اعتماد و خودباوری برسند.

وی تصریح کرد: اگر غرفه‌ای برای چهره‌های شاخص شهرستان اختصاص یابد و زنان موفق روستایی معرفی شوند تأثیر زیادی دارد، غرفه تعاونی خرد زنان روستایی که در شریف‌آباد کشکوئیه فعالند هم جا دارد که ایجاد شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: این نمایشگاه زمینه خوبی برای فزوش محصولات است ما همیشه تولید خوبی در جوامع روستایی داریم که متأسفانه در بحث فروش می‌مانند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
دانشگاه ولیعصر رفسنجان زنان روستایی زنان عشایر میزبانی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :