معاون علوم پزشکی رفسنجان در نشست خبری:

۹۵۰۰ نفر در رفسنجان دیابت دارند

  • شناسه خبر: 51439
۹۵۰۰ نفر در رفسنجان دیابت دارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: ۹۶ هزار و ۷۰۰ نفر از جامعه هدف افراد بالای ۳۰ سال در رفسنجان و انار از نظر بیماری قند و دیابت بررسی شدند که در مجموع ۹ هزار و ۵۰۰ نفر مبتلا به دیابت بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: ۹۶ هزار و ۷۰۰ نفر از جامعه هدف افراد بالای ۳۰ سال در رفسنجان و انار از نظر بیماری قند و دیابت بررسی شدند که در مجموع ۹ هزار و ۵۰۰ نفر مبتلا به دیابت بودند.

به گزارش “روراستی” احمد جمالی‌زاده در نشست خبری به مناسبت هفته دیابت و اشاره به شعار امسال هفته دیابت«از خانواده خود حفاظت کنید»، اظهار داشت: دیابت بیماری خاموشی است که اثرات آن عمده دستگاه‌های بدن را درگیر می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان بیماری‌های قلب عروقی و مغزی، مشکلات بینایی، زخم اندام‌ها، نارسایی کلیه و… را از عوارض دیابت دانست و ادامه داد: در جهان بیش از ۴۲۵ میلیون نفر از افراد سنین ۲۰ تا ۷۹ سال مبتلا به دیابت هستند که رسیدن این رقم تا پایان سال به ۵۰۰ میلیون نفر پیش‌بینی می‌شود.

وی عنوان کرد: ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در کشورمان مبتلا به دیابت هستند که حداقل ۲۵ درصد آن‌ها از بیماری خود اطلاع ندارند و ۴۰ درصد دیابتی‌ها در کشور تحت مراقبت کامل هستند و بیش از نیمی از دیابتی‌ها به‌طور صحیح قند خود را کنترل نمی‌کنند.

جمالی‌زاده خاطرنشان کرد: در مرکز کهورت رفسنجان جمعیت ۱۰ هزار نفری افراد ۳۵ تا ۷۰ سال مورد مطالعه قرار گرفتند که ۱۹٫۴ درصد دیابت داشتند و از بیماری خود اطلاع داشتند و ۱۱ درصد جمعیتی بودند که در مرز دیابت بودند.

وی با اشاره به این مطلب که کلیه افراد بالای ۳۰ سال در مراکز بهداشتی درمانی دارای پرونده سلامت الکترونیک هستند، افزود: ۱۶۰ هزار نفر جمعیت بالای ۳۰ در شهرستان‌های رفسنجان و انار هستند که ۹۶ هزار و ۷۰۰ نفر از نظر بیماری قند و دیابت بررسی شدند که در مجموع ۹ هزار و ۵۰۰ نفر مبتلا به دیابت بودند.

جمالی‌زاده از فعالیت کلینیک دیابت در بیمارستان علی‌بن ابیطالب (ع) یاد کرد که بیش از ۶ هزار و ۲۵۰ نفر در آن پرونده فعال دارند و توسط پزشکان متخصص خدمات می‌گیرند، اضافه کرد: تیم سیار کنترل دیابت توسط اتوبوس دیابت در جاهای مختلف مستقر می‌شود و قند افراد را چک می‌کند، از دو هزار و ۹۰۰ مراجعه‌کننده ۳۷ نفر شناسایی شدند که مبتلا به دیابت هستند.

وی در خصوص کنترل مطلوب دیابت در رفسنجان ابراز داشت: بیش از ۶۰ درصد بیماران دیابتی کنترل‌شان مطلوب نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان در ادامه مهم‌ترین علت مرگ و میر در جمعیت رفسنجان را بیماری‌ها قلبی عروقی اعم از سکته‌های قلبی و مغزی دانست و گفت: از علایم اصلی این بیماری‌ها دیابت است.

وی پیشگیری در دیابت را امری مهم دانست و تغذیه مناسب، تحرک و فعالیت بدنی، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل را برای پیشگیری از دیابت دارای اهمیت خواند و ادامه داد: برخی عوارض دیابت غیرقابل اجتناب است و زمینه ارثی هم درصدی در دیابت اثرگذار است که از بدو تولد بایستی مراقبت و پیشگیری شروع شود.

جمالی‌زاده مصرف به اندازه از تمام گروه‌های غذایی و فعالیت مستمر بدنی را از عواملی دانست که می‌تواند در کاهش دیابت تأثیر داشته باشد و متذکر شد: دیابت سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند.

از هر ۱۰ نفر دیابتی ۸ نفر مبتلا به چاقی هستند

سیدمحسن نژادقادری مدیرگروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان اظهار کرد: از هر ۱۰ نفر مبتلا به دیابت هشت نفر چاق هستند.

وی بیان کرد: دیابت بیماری مزمنی است که پیشگیری از آن مهم است اگر افراد قند ناشتای خود را اندازه‌گیری کنند و بالای ۱۲۶ باشد دیابتی هستند.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان عنوان کرد: هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی متوسط می‌تواند از بروز دیابت یا کنترل آن تأثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: حذف نوشابه و نان‌های سفید و استفاده از نان سبوسدار به افراد توصیه می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:
بهداشت بیماری دیابت رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :