نتایج وعده‌ها پس از افزایش نرخ بنزین را می‌شود در رفتن به بازار و چند اقلام ضروری مصرفی روزانه مردم بررسی کرد، با توجه به پهناور بودن استان کرمان سعی بر این شد که این گزارش با حضور میدانی خبرنگاران فارس در شهرستان‌های مختلف تهیه و منتشر شود.

به گزارش “روراستی” اولین چیزی که بعد از دو نرخی و افزایش قیمت بنزین به ذهن می‌رسد تاثیر این افزایش قیمت بر روی دیگر اجناس است و این نگرانی به‌صورت گسترده در بین مردم دیده می‌شد.

اما دولت با تمام قوا و قدرت قول داد که نمی‌گذارد گرانی بنزین تاثیری روی هیچ کدام از اقلام مصرفی مردم بگذارد و با تعزیرات حکومتی و وزارت صمت و همه دستگاه‌های نظارتی گشت گذاشتند تا قیمت‌ها را کنترل کنند.

نتایج این وعده‌ها را می‌شود در رفتن به بازار و چند اقلام ضروری مصرفی روزانه مردم بررسی کرد، با توجه به پهناور بودن استان کرمان سعی بر این شد که این گزارش با حضور میدانی خبرنگاران فارس در شهرستان‌های مختلف تهیه و منتشر شود که در ادامه می‌خوانید.

حبوبات در صدر افزایش قیمت‌های شهر کرمان

سری به بازار کرمان زدیم تا پرس و جویی کنیم هم از مردم و هم از فروشنده‌ها و ببینیم اوضاع بازار چگونه هست، به نظر بازار آرام بود و مردم هم مشغول خرید مایحتاج روزانه خودشان.

یکی از شهروندان کرمانی که مشغول خرید حبوبات بود، می‌گفت: بنزین گران نشده قیمت ها میرفت بالا الان که دیگر بهانه دارند، من بهترین لپه را کیلویی ۱۰ تومان خریدم ولی الان کیلویی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان باید بپردازم.

این بانوی کرمانی با گلایه از اینکه نظارتی بر بازار نیست، خطاب به مسئولان گفت: یک خانواده با سه فرزند و با حقوق ناچیز کارگری همسرم مگر می‌توانم لبنیات و گوشت و …. بخرم فقط به اندازه همان پولی که دارم باید مایحتاج خانه‌ام را تهیه کنم که همان نان و تخم مرغ و سیب زمینی هست.

به سراغ یکی از فروشندگان رفتم و از وضعیت قیمت‌ها پرسیدم، وی گفت: امروز زنگ زدم برای رب گوجه‌فرنگی سفارش بگیرم، گفتند، کارخانه سفارش قبول نمی‌کند به بهانه اینکه قوطی نداریم.

این فروشنده کرمانی با بیان اینکه قیمت برنج و روغن تغییری نداشته است، گفت: حبوبات هر کیلو حدود ۲ هزار تومان طی چند روز گذشته گران شده است.

اما سراغ یک قصاب رفتیم که وی هم در خصوص قیمت گوشت قرمز اظهار کرد: قیمت هر کیلو گوشت ۱۰۰ هزار تومان است و تغییر نداشته است.

یک فروشنده مرغ هم قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت، تغییر نداشتیم طی ۱۰ روز گذشته و این در حالی بود که در مراجعه به یکی دیگر از فروشگاه‌های عرضه مرغ و ماهی در شهر کرمان قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت هر کیلو تخم مرغ  ۹ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شد و برچسب‌های حاضر در فروشگاه نیز همین قیمت را نشان می‌داد.

از قیمت لبنیات نیز پرسیدیم که بر اساس اعلام فروشنده‌ها و خریداران تاکنون افزایش قیمتی نداشتند، قیمت میوه‌ها نیز در بازار کرمان نیز به جز گوجه‌فرنگی تغییری نشان نمی‌داد.

اما نکته جالی توجه در این مصاحبه‌ها این بود که کسبه‌ها و مردم هیچ اعتمادی به تثبیت قیمت‌ها نداشتند و همه از افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها خبر می‌دادند! و تحلیلشان این بود که این اجناس از قبل بوده هنوز که با قیمت جدید بنزین جنس جدید نخریدیم!

بازار سیرجان؛ افزایش قبمت تخم مرغ و کرایه تاکسی‌ها +فیلم

خبرنگار فارس در سیرجان نیز با حضور میدانی در بازار این شهر گزارش داد: اقلام مورد نظر خواسته شده به شرح گران یا تغییری نکرده است اما قاطبه مردم می‌گویند تا حالا کی دولت توانسته به وعده یا حرفش عمل کند و توان کنترل را هم ندارد.

قیمت روغن در فروشگاه‌های شهر سیرجان تغییر نکرده اما خیلی فروشگاه‌ها با قیمت تشخیص خودشان و گرانتر می‌فروشند، میوه از نوع معمولی تغییر شاخصی نداشته اما نوع مرغوب و درجه یک که کمتر به مردم عرضه می‌شود سهمیه مشتریان خاص و سرمایه‌داران هست که فرقی نمی‌کند هر قیمتی بدهند می‌خرند.

نان هم تغییر قیمت نداشته فقط برخی نانوایی‌های خانگی محلی به مشتریان صحبت از افزایش قیمت را در آینده نزدیک اعلام می‌کنند.

قیمت گوشت قرمز و مرغ نیز همانند گذشته است و تغییر نداشته اما ماهی افزایش قیمت ۳۰ تا ۵۰ درصدی داشته و فروشگاه‌های عرضه مرغ اعلام می‌کنند تا دو هفته آینده مرغ هم گران می‌شود.

برنج هم کالایی نیست که بشود دقیق فهمید گران می‌شود چون درجه‌های متفاوت را به مشتری اعلام می‌کنند و اگر بگویی گران می‌فروشی می‌گویند، این نوع قبلی نیست اما برخی فروشگاه‌ها می‌گویند حدود ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد گران شده است.

لبنیات هم که در سال جاری هر ماه گران شده و در حال التهاب و رو به گرانی است که باید مسئولین بیشتر مواظبت کنند و حبوبات به ظاهر افزایش قیمتی نداشته است و تخم‌مرغ نیز ۱۰ درصد افزایش قیمت داشتیم.

در کرایه‌ تاکسی نیز به ظاهر می‌گویند نه افزایش قیمتی نداشتیم اما هنگام حضور مسافر در تاکسی با ناله و آه قیمت را تا ۵۰ درصد بالا برده‌اند و تاکسی تلفنی‌ها که از شب افزایش قیمت بنزین کرایه را تا ۷۰ درصد تا دو برابر علنا گران کردند و همه مسئولین هم اطلاع دارند و راننده آژانس اعلام می‌کند وقتی ضرر کنم مگر اجبار دارم با این نرخ بیایم.

بازار رفسنجان؛ از تثبیت قیمت نان تا گران‌شدن برنج و حبوبات/ تخم‌مرغ گران‌تر شد

خبرنگار فارس در گزارشی میدانی از چند نقطه شهر رفسنجان قیمت برخی اقلام را با قبل از گرانی بنزین مقایسه کرد.

در یکی از فروشگاه‌های لبنیاتی در خیابان امیرکبیر شرقی فروشنده مغازه قیمت یک کارتن تخم مرغ را قبل از گران‌شدن بنزین ۱۱۷ هزار تومان عنوان کرد و قیمت خرید جدید را ۱۱۹ هزار تومان و افزایش قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی قیمت ماست را ذکر کرد.

یک مغازه برنج‌فروشی و حبواباتی هم در این خیابان با بیان اینکه بار جدید هر کیلو ۵۰ تومان افزایش قیمت داشته، گفت: اما اجناسی که قبلا داشتیم با همان نرخ قبلی عرضه می‌کنیم و اجناس جدید را با قیمت جدید، تا فشاری به مردم وارد نشود.

از یک فروشگاه در خیابان امام هم چند سؤال پرسیدم؛ فروشنده که افزایش شدید قیمت انواع کمپوت را عنوان کرد به گرانی قیمت برنج اشاره کرد و گفت: برنج هندی پیش از این کیسه ۱۰ کیلویی ۷۸ هزار تومان بوده که الان حدود ۸۳ هزار تومان شده است.

او البته قیمت سیگار و مواد دخانی را هم گران‌تر از قبل عنوان کرد و گفت: قیمت چای پیش از این گران شده بود الان هم افزایش قیمت داشته که ما نتوانستیم برای مغازه بیاوریم.

وی با بیان اینکه برخی فروشندگان با احتکار، بازار را خراب می‌کنند، افزود: این افراد باتوجه به اینکه پول دارند اجناس را در انبارها احتکار کرده و منتظر جرقه‌ای هستند که بتوانند گرانفروشی کنند.

یکی از خیابان‌های جنوبی شهر هم از گرانی لپه  و لوبیا سخن به میان آورد.

این فروشنده جوان ابراز داشت: پیش از این لپه هر کیلو ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان خرید داشتیم که ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رساندیم اما امروز خرید ما ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان بوده  همچنین لوبیا با نرخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان خرید خودمان بوده که ۱۵ هزار تومان می‌فروختیم امروز ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان خرید کردیم که ۱۶ هزار تومان می‌فروشیم.

اما یکی از اقلام ضروری و البته این یکی، دوسال اخیر دور از دسترس اکثر اقشار جامعه یعنی گوشت هم مورد دیگر تحقیق میدانی ما بود، یک مغازه قصابی در مرکز شهر نرخ گوشت مخلوط را ۸۶ هزار تا بیش از یکصد هزار تومان عنوان کرد و مغازه دیگری در جنوب شهر هم همین موارد را ذکر کرد که گویای تثبیت قیمت گوشت نسبت به روزهای گذشته است.

روزهای اولیه افزایش قیمت بنزین هم نرخ گوجه فرنگی سیر صعودی گرفت در جلسه تنظیم بازار نسبت به افزایش هر گونه قیمت کالایی هشدار داده شد و گشت صیانت از حقوق عامه و شهروندی طی بازدید سرزده از تعدادی واحد صنفی با گرانفروشی، عدم درج قیمت کالا و اجناس تاریخ‌گذشته روبه‌رو شدند که منجر به پلمب سه واحد در این زمینه و تذکراتی به چند واحد صنفی دیگر شد.

در تماس با چند تاکسی تلفنی مشخص شد هنوز افزایش قیمتی نداشتند اما عنوان‌کردن کلمه «هنوز» نشان می‌دهد که قرار است شاهد افزایش کرایه‌ها هم باشیم.

اما یک قلم جنس که خارج از موضوع گزارش ما بود به طور تصادفی نظر خبرنگار ما را جلب کرد؛ آن هم افزایش دوبرابری قیمت خوراک دام است که یکی از دامداران آن را مطرح کرد.

حین مطرح‌کردن سؤال از مغازه‌داران تعدادی شهروندان هم خواستار رساندن صدایشان به گوش مسئولان مربوطه شدند که مانع گرانی اجناس شوند.

گران‌شدن بنزین موجب شده برخی از آن سوءاستفاده کنند و بدون درنظر گرفتن حقوق مردم اقدام به افزایش قیمت کالاهای خود کنند که می‌طلبد مسئولان نظارت خود را بیشتر کنند و با گرانفروشی و ضربه‌زدن به اقشار ضعیف جامعه که امروز حتی قدرت خرید یک دانه تخم‌مرغ را هم ندارند، جلوگیری کنند.

بازار جیرفت؛ باز هم افزایش قیمت حبوبات و افزایش کرایه تاکسی

خبرنگار فارس در شهرستان جیرفت گشت در فروشگاه‌های مختلف در شهر جیرفت زد و در گفت‌وگو با کسبه و مردم جویای وضعیت بازار در این شهرستان شد.

اغلب مردم در جیرفت از افزایش نرخ کرایه تاکسی و آژانس‌ها گلایه‌مند بودند و به افزایش دو برابری کرایه‌ها در برخی مسیرها به ویژه در مسیرهای برون شهری اشاره داشتند.

فروشنده‌ای نیز از افزایش قیمت حبوبات خبر داد و گفت: همه حبوبات به نسبت حدود ۲ هزار تومان افزایش داشته است.

بازار فاریاب؛ افزایش کرایه تاکسی و برنج در صدر

نکته جالب توجهی که خبرنگار فارس در شهرستان فاریاب به آن اشاره داشت این بود که در این شهرستان اغلب کارت یارانه روستائیان دست فروشندگان در شهر است و مردم پس از واریز یارانه باری خرید به شهر آمده و به همان میزان خرید می‌کنند و برمی‌گردند.

به گفته خبرنگار فارس در مرکز شهر فاریاب در جنوب استان کرمان ڪرایه‌های بین شهری افزایش قابل توجهی داشته و مسافربران شخصی ڪرایه را دوبرابرڪرده‌اند یعنی از فاریاب به ڪهنوج قبل از گرانی بنزین ۱۵هزار تومان بوده و اڪنون ۳۰ هزار تومان شده است.

بر این اساس قیمت مرغ قبل از گرانی بنزین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و الان ۱۴هزار و ۸۰۰ تومان شده است.

خبرنگار فارس در فاریاب می‌گوید با رئیس اداره راهداری و حمل و نقل مصاحبه ڪردم، می‌گوید: سه سال پیش اعلام ڪردیم مردم تاڪسی ون بین‌شهری با تسهیلات دولتی بگیرند نیامدند و الان مشکل دارند.

اما باید یادآور شویم که آن زمان از واجدان شرایط دفترچه بیمه تامین اجتماعی می‌خواستند وڪسی نداشت آنها هم ڪه داشتند شاغل محسوب می‌شدند و شرایط دریافت تسهیلات خودروهای یاد شده را نداشتند.

انتهای پیام/