استاندار کرمان در جلسه جمع بندی مشکلات رفسنجان و انار مطرح کرد:

از ایراد نسبت به صادرات پسته در رفسنجان تا طعنه به عملکرد پژوهشکده پسته

  • شناسه خبر: 57353
از ایراد نسبت به صادرات پسته در رفسنجان تا طعنه به عملکرد پژوهشکده پسته

استاندار کرمان با بیان اینکه پژوهکشده پسته چه تأثیری در ارتقاء سطح کشت و افزایش برداشت و صرفه‌جویی در آب داشته و چه تأثیری بر برندینگ و تشکل منسجم صادراتی داشته است، گفت: سالانه یک‌هزار هکتار از باغ‌های پسته از بین می‌رود که بخشی از آن به دلیل کم‌آبی است و بخشی باید از کارهای پژوهشی استفاده می شد.

استاندار کرمان با بیان اینکه پژوهکشده پسته چه تأثیری در ارتقاء سطح کشت و افزایش برداشت و صرفه‌جویی در آب داشته و چه تأثیری بر برندینگ و تشکل منسجم صادراتی داشته است، گفت: سالانه یک‌هزار هکتار از باغ‌های پسته از بین می‌رود که بخشی از آن به دلیل کم‌آبی است و بخشی باید از کارهای پژوهشی استفاده می شد.

به گزارش روراستی، علی زینی‌وند عصر امروز در جلسه هم‌اندیشی و بررسی مشکلات شهرستان‌های رفسنجان و انار در سالن شهید هنری دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان اظهار داشت: حوزه رفسنجان و انار حوزه مهمی است. این منطقه برای همه ملت ایران یک منطقه پرخاطره است و در تاریخ انقلاب نقش مؤثری داشته و بزرگانی از این شهرستان تأثیرات مهمی در روند توسعه کشور گذاشتند.

استاندار کرمان بیان کرد: بزرگانی از جمله آیت‌الله هاشمیان و حجت‌الاسلام پورمحمدی از چهره‌های معروف این شهرستان بودند و نقش‌شان در انقلاب پررنگ بود، شهدای مدافع حرم زیادی در این شهرستان تقدیم اسلام شدند. ما متولی انتقال این تاریخ با این عظمت هستیم و در استانی که سردار سلیمانی بزرگ در دامانش پرورش یافته وظایف ما را سنگین‌تر می‌کند.

برای پیشرفت در استان کرمان باید هدف واحد تعریف شود

وی با اشاره به اینکه نسل جوان ما توقع‌شان از استان کرمان نسبت به سایر نقاط کشور زیاد است، افزود: برای استان کرمان زحمت زیادی کشیده شده و تحولات بزرگی در این استان رقم خورده اما اگر یک هدف واحد تعریف کنیم راحت‌تر می‌توانیم امکانات، زمان و تصمیمات‌مان را روی اهداف اصلی بسیج کنیم.

زینی‌وند ادامه داد: کرمان  نیاز به توسعه زیرساخت‌ها در وسعت و ظرفیت آینده دارد؛ به‌ویژه در چهار حوزه که اولین حوزه آب است، این استان چون همه آبش از منابع زیرزمینی بوده روزی آب خاتمه پیدامی‌کنند و باید فکری کرد و  مدیریت کرد، سند سازگاری آب حداقل کاری‌ست که ما در حال انجام داریم، باید کشاورزی را مکانیزه کنیم، کشت گلخانه‌ای را توسعه دهیم و از برداشت آب‌های زیرزمینی بکاهیم اگر این کار را نکنیم این منطقه بزرگ باید تخلیه شود.

زینی‌وند خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم استفاده از منابع زیرزمینی را کم کنیم و به سمت منابع روزمینی برویم و منابع روزمینی را به نحو مطلوب مدیریت کنیم. تا زمانی که من استاندار کرمان هستم اگر کسی حاضر باشد حتی با بشکه هم آب به استان بیاورد من دستش را می‌بوسم روی خطوط انتقال آب همه کار کنند، همه خطوط مطالعه شده، انتقال آب به این استان در زمان کوتاه و حتی با تحریم هم ممکن است.

وی اضافه کرد: ما زمانی که منابع خارجی می‌توانیم جذب کنیم، باید به سوی تأمین منابع مالی در داخل برویم و این امکان‌پذیر است.

به لحاظ برق در استان کرمان به شدت مشکل داریم

زینی‌وند ابراز داشت: به لحاظ برق هم به شدت با مشکل مواجه‌ایم، اگر فکری نشود در آینده برای طرح‌های توسعه برقی نیست. استانی مانند کرمان باید افزایش تولید برق داشته باشد کار سختی نیست چون هم زمینه توربین‌های بادی هم حجم زیادی از برق خورشیدی دارد هم امکان توسعه سیکل ترکیبی و تولید برق در کنار صنایع بزرگ را دارد.

وی افزود: در زمینه گاز ظرفیت این استان پر است. اگر صنعت بزرگی ایجاد شود تأمین گاز آن سخت است همچنین در خصوص راه‌ها هم منطقه به این گستردگی با وجود منطقه ویژه اقتصادی باید ریل داشته باشد.زیرساخت‌های تأسیس راه با امکانات غیردولتی به شدت در کشور فراهم است.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: ۱۲، ۱۳ درصد از بالاتر از بازار سرمایه کشور متعلق به شرکت‌های  استان کرمان است که اعتبار دارند و می‌توانند حجم بالایی از سرمایه را وارد چرخه اقتصادی کنند، تصریح کرد: به شرط اینکه طرح‌ها حمایت شوند و کارشناسی حرف بزنیم و اگر طرح درستی می‌خواهد اجرا شود همه پشت آن باشند و کار کنند.

وی یادآور شد: در زیرساخت‌ها به معاون عمرانی گفتم کارگروهی برای توسعه زیرساخت‌های ذکرشده تشکیل دهند و تصمیم‌گیری کنند، راهبرد ایجاد کنیم و قانون تصویب شود هرکس بعد از ما آمد این راه را ادامه دهد.

پارک علم و فناوری رفسنجان را با جدیت پیگیری می کنم/خوشه پسته در رفسنجان تعریف شود

استاندار کرمان در ادامه به مطالبات مسئولان رفسنجان اشاره و ابراز کرد: پارک علم و فناوری بحث مهمی است. از استان‌های کوچک‌تر به لحاظ پارک علم و فناوری عقب هستیم، پارک علم و فناوری رفسنجان را به جدیت پیگیری می‌کنیم همچنین در تغییر ساختار مدیریت پارک علم و فناوری استان هم باید پیگیری کنیم این پارک باید به عنوان یکی از مهمترین دستگاه‌های استان نقش‌آفرینی کند که الان در آن حد نیست و در کرمان غفلت شده و باید به جایگاه خود برسد.

مقام عالی دولت در کرمان گفت: در بحث صادرات پسته باید خیلی فنی‌تر و منسجم‌تر کار شود ایراداتی در حوزه صادرات پسته در رفسنجان هست، خوشه پسته این منطقه باید یکی از مهمترین خوشه‌های کشور باشد. مانند جنگل‌های پسته رفسنجان را در دنیا نداریم. خوشه پسته تعریف دارد که حوزه اقتصادی باید به‌صورت جدی در دستور کار قرار دهد، مراکز تحقیقاتی پسته باید تقویت شوند و مرکز تحقیقات پسته باید کاملا به روز باشد.

وی با ذکر این سئوال که پژوهکشده پسته چه تأثیری در ارتقاء سطح کشت و افزایش برداشت و صرفه‌جویی در آب داشته و چه تأثیری بر برندینگ و تشکل منسجم صادراتی داشته است، تصریح کرد: سالانه یک‌هزار هکتار از باغ‌های پسته از بین می‌رود که بخشی از آن به دلیل کم‌آبی است و بخشی باید از کارهای پژوهشی استفاده شود.

یک قطره از آب فاضلاب استان کرمان نباید هدر برود

زینی‌وند عنوان کرد: استان کرمان استانی است که یک قطره از آب فاضلاب آن نباید هدر رود، سرمایه‌گذارانی که در این حوزه هستند مانند طلا این را می‌خرند. همه باید پای کار باشند فاضلاب امکان مهمی برای استان است و از راهبردهایی است که من روی آن جدی هستم.

وی با ذکر این مطلب که از همه ظرفیت فرودگاه بزرگ رفسنجان باید استفاده شود، افزود: هیچ ظرفیتی در استان نباید بلااستفاده بماند و از آن به صورت کامل استفاده نشود.

استاندار کرمان به برخی طرح‌ها از جمله بیمارستان بخش خصوصی در رفسنجان اشاهر و ابراز خرسندی کرد که این طرح در رفسنجان در حال انجام است و گفت: فرماندار از این طرح‌های بخش خصوصی با جدیت حمایت کند و خیلی دقیق دیده شود که در آینده به عنوان مرکزی درجنوب‌شرق کشور خدمات متفاوت‌تری ارائه دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: بیمارستان انار هم جزو طرح‌های قابل پیگیری است و سفری که نوبخت قول داده به استان کرمان داشته باشد، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

زینی‌وند گفت: من پایان دولت را دوران طلایی می‌بینم طرح‌هایی که در آستانه تکمیل هستند و بالای ۵۰ درصد پیشرفت دارند معرفی کنید بتوانیم اعتبار آن را بگیریم.

فرآیند مجوزها در استان کرمان کوتاه‌ می‌شود

استاندار کرمان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سفر امروز به رفسنجان بعضی از طرح‌های مهم را بازدید کردیم و در جریان پروژه‌های در دست ساخت که تصمیم‌گیری برای آن از نزدیک راحت‌تر بود، قرار گرفتیم.

وی ادامه داد: در جلسه جمع‌بندی اکثر مدیران مؤثر استان ترکیبی از ستاد اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید حضور داشتند، چند پروژه مهم نیاز به تصمیم‌گیری و صدور مجوزها داشتند. فکر می‌کنیم وقتی مدیران در صحنه قرار می‌گیرند تصمیم‌گیری راحت‌تر است.

زینی‌وند خاطرنشان کرد: در جنوب استان، بم و در رفسنجان و انار تقریبا برای همه موضوعاتی که در دستور کار آمدند، تصمیم‌گیری شد و به سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی با توجه به اینکه اشتغال برای ما مهم است قول دادیم که فرآیند صدور مجوزها را کوتاه کنیم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این کار انجام شود به شرط اینکه سرمایه‌گذاران روال قانونی را مطالعه کنند و با آمادگی ورود کنند.

وی متذکر شد: امروز هم تصمیمیات خوبی در حوزه طرح‌های کاشی و سرامیک در رفسنجان گرفته شد.

انتهای پیام/

برچسب ها:
استاندار کرمان پژوهشکده پسته رفسنجان علی زینی وند
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :