آبادانی در روستاها با توسعه و بهسازی راهها

  • شناسه خبر: 9867
آبادانی در روستاها با توسعه و بهسازی راهها

راهها همواره زیرساختی مهم برای توسعه اقتصادی به شمار می رود که با بهبود توسعه آن در روستاها می توان از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کرد.

راهها همواره زیرساختی مهم برای توسعه اقتصادی به شمار می رود که با بهبود توسعه آن در روستاها می توان از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کرد.
به گزارش خبرنگار روراستی مدیرکل راه و شهرسازی کرمان به استقرار بیش از 45 درصد جمعیت استان کرمان در روستاها اشاره می کند و می گوید: برای گسترش روابط مراکز جمعیتی روستاها با شهرها و همچنین حمل و نقل محصولات دامی و کشاورزی و توسعه فعالیتهای اقتصادی ایجاد راه ارتباطی مناسب در روستاها ضروری است.
آقای مقبلی می افزاید: 9 هزار و 900 روستا و 3 هزار و 494 روستای دارای سکنه در حوزه استحفاظی شمال استان قرار دارد که طول کل راههای آسفالت آن حدود 4 هزار و 174 کیلومتر است .
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان می گوید: طول کل راههای روستایی مورد نیاز در حوزه استحفاظی شمال استان کرمان بیش از 10 هزار کیلومتر است که بیش از 4 هزار کیلومتر راه آن آسفالت شده و 549 کیلومتر راه روستایی درحال ساخت است.
آقای مقبلی می گوید: تا پایان سند چشم انداز باید 5 هزار و 387 کیلومتر راه روستایی دیگر ساخته شود که برای آن 17 هزار و 220 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی ادامه می دهد: هزار و 415 کیلومتر محورهای روستایی شمال استان هم نیازمند بهسازی و روکش دوباره با اعتبار 2 هزار و 120 میلیارد ریال است.
آقای مقبلی خاطرنشان می کند: با بهسازی این راهها 65 هزار و 965 خانوار روستایی در 111 روستا از راههای مناسب برخوردار می شوند.
وی تصریح می کند : 17 محور روستایی در شهرستان های ارزوئیه، انار، بردسیر، بم، رفسنجان، زرند، شهربابک و کرمان نیازمند ارتقا از راه روستایی به راه فرعی است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان می گوید: این ارتقا که بیش از 580 کیلومتر است افزون بر هزار و 452 میلیارد ریال نیاز دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان می گوید: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی راههای روستایی شهرستان های جنوب استان کرمان آسفالت نبود و پس از سال 57 تا سال 86 حدود 640 کیلومتر از راههای روستایی در این منطقه آسفالت و 95 کیلومتر نیز شوسه شد.
آقای ساردو می افزاید: از سال 86 تاکنون هزار و 650 کیلومتر راه روستایی در شهرستان های جیرفت، کهنوج، عنبرآباد، قلعه گنج، منوجان، رودبار و فاریاب آسفالت شده است.
وی از روکش آسفالت 110 کیلومتر از کل راههای روستایی خاکی، امسال در جنوب استان کرمان خبر می دهد و اضافه می کند: توسعه راههای روستایی ماندگاری روستائیان در روستاها را درپی دارد.
جانشین فرمانده پلیس راه استان کرمان نیز می گوید : در دو سال گذشته 50 درصد تلفات و حوادث راههای استان درمسیرهای روستایی رخ داده اما با توسعه راههای روستایی این میزان نسبت به سالهای گذشته کمتر شده است.
سرهنگ رضایی می افزاید: نبود شانه خاکی، آسفالت نامناسب و فراوانی مناطق حادثه خیز بروز تصادفات را درپی دارد.
وی خاطرنشان می کند: مناطق راههای روستایی سیرچ و گلباف نیاز اساسی به نصب علائم، خط کشی، شانه خاکی و ایجاد حفاظ جاده ای دارند.
یکی از ساکنان محور روستایی نوق – رفسنجان که از مناطق حادثه خیز استان کرمان است، می گوید: بیشتر روستاییان این منطقه تولیدات کشاورزی (محصول ارزآور پسته)، دام و طیور و صنایع دستی و منسوجات را از راههای روستایی به شهر می رسانند و از آن طرف نیز نیازهای خانواده را تهیه می کنند و به روستا باز می گردند.
حامد قاسمی با اشاره به حادثه آفرینی محور 75 کیلومتری (نوق -رفسنجان) می افزاید: روزانه تردد زیادی در این محور روستایی به ویژه در فصل برداشت پسته صورت می گیرد که هر چند وقت یکبار این حوادث منجر به فوت در این محور می شود .
وی همچنین دوبانده شدن، ایجاد شانه خاکی و رفع نقاط حادثه خیز در محورهای روستایی را خواستار می شود .
با توسعه راههای روستایی می توان گامهای جهادی در رونق وآبادانی روستاها برداشت تا روستاییان با آسودگی خاطر و ماندگاری در روستاها بیش از پیش اقتصاد کشاورزی، دامپروری، گردشگری و صنایع دستی را شکوفا کنند.

گزارش : مریم رضایی

برچسب ها:
راه روستایی، رفسنجان، روراستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :