بلايی که آرايش بر سر پوست شما می‌آورد

  • شناسه خبر: 1193
بلايی که آرايش بر سر پوست شما می‌آورد

اولين ضرري كه آرايش هاي مكرر و گريم ايجاد مي كنند، بسته شدن روزنه ها و منافذ پوستي است. افرادي كه به دلايل شغلي يا علاقه اي كه به گريم كردن دارند، مدت طولاني آثار گريم و آرايش را از صورت شان پاك نمي كنند، معمولاً خيلي زودتر از همسن و سالان شان طراوت و […]

اولين ضرري كه آرايش هاي مكرر و گريم ايجاد مي كنند، بسته شدن روزنه ها و منافذ پوستي است.

افرادي كه به دلايل شغلي يا علاقه اي كه به گريم كردن دارند، مدت طولاني آثار گريم و آرايش را از صورت شان پاك نمي كنند، معمولاً خيلي زودتر از همسن و سالان شان طراوت و شادابي پوست خود را از دست مي دهند و مشكلاتي برايشان به وجود مي آيد. با اين حال، با رعايت راهكارهاي زير مي توان تا حدودي از آثار مخرب اين ماندگاري طولاني و مكرر لوازم آرايشي روي پوست جلوگيري كرد.

اولين ضرري كه آرايش هاي مكرر و گريم ايجاد مي كنند، بسته شدن روزنه ها و منافذ پوستي است. پوشاندن منافذ پوستي باعث ايجاد چين و چروك و علائم پيري زودرس در پوست مي شود؛ به خصوص در پوست صورت و گردن. گذشته از آن در ساخت محصول هاي آرايشي از سرب استفاده مي شود كه اين ميزان سرب در نمونه هايي كه از مناطق غير معتبر هم وارد مي شوند، از حد مجاز بالاتر است و تاثيرهاي مخربي روي پوست دارد. علاوه بر اين، جذب سرب به تدريج مشكلات متعدد داخلي مانند عوارض كليوي و كبدي براي فرد ايجاد مي كند.

ميكروبي كه عامل ايجاد آكنه است يك ميكروب بي هوازي است و زماني كه دهانه غدد چربي بسته شود شرايط رشد بي هوازي ايجاد مي شود و اين شرايط در افرادي كه استعداد جوش زدن دارند بروز آكنه را به دنبال دارد. بنابراين عدم ورود ترشحات مفيد چربي به سطح پوست و بسته شدن دهانه منافذ و ايجاد شرايط بي هوازي براي ايجاد آكنه، دو عارضه مهم مصرف كرم هاي آرايشي سنگين روي پوست، به خصوص براي مدت طولاني است.

عارضه ديگر اين محصول ها، ايجاد واكنش هاي حساسيتي است. در فراورده هاي آرايشي چند نوع ماده خوشبو كننده، نگهدارنده و رنگ دهنده وجود دارد كه هر يك از آنها مي تواند واكنش هاي حساسيتي با شدت هاي مختلف ايجاد كند.

همچنين در بسياري از اين كرم هاي آرايشي موادي به كار رفته است كه خود براي سلامت پوست خطرناك هستند.

اين مواد مي توانند روي پوست ايجاد رنگدانه و حساسيت كنند و حتي در مواردي باعث سرطان شوند. بنابراين توصيه ما به خريداران اين محصولات اين است كه كيفيت محصول آرايشي را قبل از خريد در نظر بگيرند كه به خصوص حاوي سرب و مواد مضر ديگر نباشند.

مجبورم، مجبور…

بعضي از افراد مانند بازيگران سينما و تئاتر به دلايل حرفه اي و شغلي مجبورند گريم كنند و به ناچار در معرض اين مشكلات پوستي قرار مي گيرند. به اين افراد توصيه مي شود سعي كنند زمان باقي ماندن گريم روي پوست شان، كوتاه باشد و پس از پايان فعاليت شان نيز به سرعت آن را شيرپاك كن يا محلول هاي مخصوص پاك كردن گريم پاك كنند. افرادي كه اجراهاي مكرر دارند و مجبورند بعد از يك برنامه، باز اجراي ديگري داشته باشند؛ مانند مجري هاي برنامه هاي تلويزيوني، بهتر است در فواصل كارهايشان هر بار گريم را پاك كنند تا مدت زمان طولاني روي صورت باقي نماند.

ذات پوستت را بشناس

براي استفاده از مواد پاك كننده فرد بايد طبع و ذات پوست خود را بشناسد. براي هر نوع پوست، پاك كننده و شيرپاك كن خاصي وجود دارد. افراد به تناسب اينكه پوستي معمولي، چرب يا خشك دارند، بايد پاك كننده مخصوص آن را تهيه كنند. البته بهتر است همه اين تجويزها و توصيه ها زير نظر پزشك متخصص باشد.

كدام پوست حساس تر است؟

اگر بخواهيم نواحي مختلف پوست صورت را از نظر شدت حساس بودن، رتبه بندي كنيم، پوست دور پلك و حاشيه مژه ها از ساير نواحي حساس تر است. بنابراين ماندگاري طولاني مدت مواد آرايشي روي چشم، بيش از ساير نواحي، اثر تخريبي دارد زيرا پوست ناحيه دور پلك خيلي حساس و آسيب پذير است.

پوست لب ها در رتبه بعدي قرار دارد. به دليل پر خوني و حجم بالاي خون رساني در پوست لب ها، احتمال ايجاد حساسيت و پوسته پوسته شدن آنها زياد است.

پوست اطراف بيني و گونه ها در درجه بعدي هستند و در نهايت هم حاشيه صورت، چانه و پيشاني قرار دارد كه به نسبت ميزان حساسيتي كه هر كدام دارند، بايد به مدت زمان ماندگاري مواد آرايشي روي آنها دقت كرد.

فرصتي براي تجربه هاي طبيعي

از نظر علمي و پزشكي، استفاده از مواد آرايشي طبيعي به جاي مواد مصنوعي امروزي، به عنوان جايگزين بهتر و سالم تر، اثبات شده نيست؛ براي مثال نمي توان گفت كه از نظر طبي، سرخاب بهتر از رژگونه است يا سرمه اي كه قبلاً مي كشيدند، نسبت به ريمل يا خط چشمي كه اكنون استفاده مي شود، اولويت بيشتري دارد. ولي بعضي ها به تجربه دريافته اند استفاده از مواد طبيعي براي شان واكنش حساسيتي كمتري ايجاد مي كند. افرادي كه اين تجربه را دارند، بهتر است مواد طبيعي را جايگزين مواد مصنوعي كنند اما در مورد پاك كننده ها بهتر است حتماً از شيرپاك كن استفاده شود. با اين حال صابون هاي فاقد مواد با PH خنثي را نيز مي شود جايگزين شيرپاك كن ها كرد. همچنين بعد از شستشو يا پاك كردن صورت، بهتر است با دستمال هاي مرطوب يا دستمال كاغذي هاي لطيف صورت را پاك كنيد و از شستشوي بيش از حد يا حوله و ليف كشيدن به صورت نيز خودداري كنيد.

 

منبع سلامت بانوان

برچسب ها:
روراستی رفسنجان ،پوست، سلامت، آرایش
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :