روراستی گزارش می دهد:

قفل «سیاسی کاری» بر پروژه آبرسانی به روستاهای نوق/حجت الاسلام جلالی: تأخیر در اجرای پروژه به صلاح نیست

  • شناسه خبر: 58852
قفل «سیاسی کاری» بر پروژه آبرسانی به روستاهای نوق/حجت الاسلام جلالی: تأخیر در اجرای پروژه به صلاح نیست

موضوع حفر چاه آب در منطقه نوق مدت هاست که بر سر زبان ها جاری‌ست، اما علی رغم انجام کار کارشناسی و تأیید کارشناسان آب برای انجام این پروژه و فراهم بودن امکانات حفر و انتقال، هنوز به سرانجام نرسیده و بنظر می رسد مدیریت قاطع و جدی می تواند این قفل بسته را باز کند.

موضوع حفر چاه آب در منطقه نوق مدت هاست که بر سر زبان ها جاری‌ست، اما علی رغم انجام کار کارشناسی و تأیید کارشناسان آب برای انجام این پروژه و فراهم بودن امکانات حفر و انتقال، هنوز به سرانجام نرسیده و بنظر می رسد مدیریت قاطع و جدی می تواند این قفل بسته را باز کند.

به گزارش روراستی، روستاهایی در منطقه نوق وجود دارد که مردمان آن سالها با آب تلخ و شور زندگی می کنند و این آب ناسالم بیماری های زیادی را به جان مردم منطقه انداخته است.

چندین سال است که حفر چاه آب در نوق برای تأمین آب روستاهایی از جمله شجاع آباد، علی آباد، مهدی آباد، قائمیه و…در منطقه کلید خورد و توسط نماینده وقت و مسئولان قول تأمین آب شرب و بهداشتی سالم به مردم داده شد، اهالی خونگرم و شهیدپرور این مناطق فقط برای داشتن آب سالم مطالبه گری می کنند که ظهر یکشنبه ۱۰ اسفندماه ۹۹ هم برای همین مطالبه گری مقابل فرمانداری و سپس دفتر امام جمعه جمع شدند تا صدایشان را به گوش مسئولان برسانند تا زجر چندین ساله بی آبی و آب ناسالم را تمام کنند.

اما در حالی مردم این مناطق با این مشکل مواجه اند که مشکل دیگری از سوی عده‌ ای خاص هم بر آن افزوده شده و اینکه این عده خاص قصد دارند مخالفت مردم منطقه شمس آباد را عاملی برای جلوگیری از حفر چاه مطرح کنند و اهالی دو منطقه را با هم درگیر کنند و در حقیقت به گونه ای موضوع آبرسانی به روستاهای منطقه را سیاسی کرده تا از آن بهره برداری کنند.

از چند ماه قبل تاکنون حجت الاسلام جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس برای حل مشکل آب روستاهای منطقه پیگیری هایی انجام داده و طبق نظر کارشناسان جانمایی برای حفر چاه و ایجاد مجتمع آبرسانی صورت گرفته و قرار است با اجرایی شدن پروژه، دیگر مشکلی به نام کم آبی و بی آبی در تابستان برای مردم نوق وجود نداشته باشد و حداقل آبی هم که به مردم می رسد سالم و بهداشتی باشد، اما چرا این موضوع به سرانجام نمی رسد را باید مسئولان بالادستی استان و شهرستان پاسخگو باشند.

حرف بدون عمل دردی از مردم دوا نمی کند/مسئولان قاطعیت و مدیریت داشته باشند

حجت الاسلام حسین جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با ذکر این مطلب که آب از حقوق مردم است و اختصاص به هیچ شخص یا منطقه ای ندارد، اظهار داشت: آب برای دولت اسلامی است و هرجا  دولت اسلامی مصلحت دید می تواند آب را ببرد و این حق الناس است که نگذارند مردم یک منطقه آب نداشته باشند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس ادامه داد: بخشی از مردم نوق چندین سال است که آب تلخ و شور مصرف می کنند، کدام مسئول حاضر است این آب را مصرف کند و سه روز با این شرایط سخت زندگی کند. مردم حرف زیاد شنیدند .حرف به درد مردم نمی خورد ما باید آب برای مردم تأمین کنیم و قانون این نقطه را مشخص کرده و  بنده با استاندار و همه کارشناسان صحبت کردم، چاره ای جز اجرای قانون نداریم و با متخلفان هم باید برخورد شود.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان زمینه حفر چاه را هرچه زودتر فراهم کنند که تا نوروز حفر شده باشد، تصریح کرد: هفتم مهر قول دادند آب را می رسانیم، پیگیری کردم و زنگ زدم اما انجام نشد و به ۱۵ آبان موکول شد که بازهم انجام نشد.

حجت الاسلام جلالی عنوان کرد: نزدیک به چهل روز دستگاه حفاری در منطقه است، روزانه ۳ میلیون تومان خسارت می دهیم که تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون تومان خسارت برای “هیچ” دادیم.

وی تأکید کرد: مسئولان باید قاطعیت و مدیریت داشته باشند. بنده دو هفته قبل رفتم در منطقه، دستگاه حفاری را که در محل حفر چاه تخلیه کردند، با خیال راحت به مجلس برگشتم اما دوباره گفتند در دل آقایان تردید حاصل شده؛ تردید دارید جایگزین‌تان چیست؟ وقتی تردید دارید و پیشنهادی هم ندارید؟ پس باید این چاه حفر شود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس گفت: این مانع شدن از رسیدن آب شرب و بستن آب روی یک مسلمان عمل ناپسندی است.

وی همچنین ابراز کرد: عده ای برای آوردن رای، به تشویش اذهان عمومی می پردازند باید  نیروهای نظامی و انتظامی با آنها برخورد قاطع داشته باشند، نباید بین مردم اختلاف ایجاد کرد هرچند این افراد شناسایی شدند و باید منتظر برخورد باشند.

حجت الاسلام جلالی در ادامه یادآور شد: بنده امروز به استاندار و امام جمعه رفسنجان زنگ زدم که استاندار دستور انجام کار را ابلاغ کرد، بنابراین تأخیر در این موضوع به صلاح نیست و هرچه زودتر باید چاه حفر شود و مردم از نگرانی خارج شوند.

وی توضیح داد: این پروژه یک مجتمع آبرسانی است که آب از چاه ها وارد مخزن شده و به طور عادلانه بین روستاها تقسیم می شود. زمانی که آب در مخازن ریخته می شود معنا ندارد بگویند آب را کجا می خواهند ببرند.

سابقه ۱۰ ساله پروژه آبرسانی به روستاهای نوق /شبکه متعلق به تمام روستاهاست

حسین چرخ انداز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان رفسنجان طی توضیحاتی در خصوص این پروژه ابراز کرد: طرح مطالعاتی این پروژه از اواخر سال ۸۹ توسط آب و فاضلاب روستایی شروع شد و تا سال ۹۸، شش کیلومتر خط انتقال لوله ۴۰۰ پلی اتیلن اجرا شده است.

وی ادامه داد: یک مخزن هزار متر مکعبی مربوط به این پروژه ساخته شده و تقریبا ۵ کیلومتر لوله ۳۱۵ به شبکه شمس آباد اجرا شده است و شبکه داخلی اسماعیل آباد، حسن آباد و صادق آباد به طول چهارکیلومتر اجرا شده است، همچنین حفر و تجهیز سه حلقه چاه از سال ۹۳ تا پایان سال ۹۶ اجرا شده است.

چرخ انداز با بیان اینکه یک حلقه چاه سال ۹۸ حفاری شده که تخریب شد، عنوان کرد: سال ۹۹ چهار کیلومتر خط انتقال لوله پلی اتیلن اجرا و هزار متر معکب مخزن ذخیره ساخته شد و این چهار کیلومتر به دلیل اینکه چاه حفر نشده هنوز دارای آب نیست و مخزن هزار مترمکعبی به دلیل اینکه چاه شماره چهار حفر نشده هنوز آبگیری نشده است.

وی یادآور شد: از این خط انتقال ۷۵۰ متر مانده که در دستور کار است نهایتا تا چهل روز آینده اجرا می شود و انتهای خط منتهی به مخزن است که با اجرای آن عملیات اجرایی این پروژه تمام می شود.

مدیرعامل شرکت آبفا شهرستان رفسنجان با ذکر این مطلب که این مجتمع آبرسانی برای بیش از ۱۵ روستا  اجرا می شود، متذکر شد:  تمام ecهای منطقه را با حضور احمدی پور مدیر منابع آب، کارشناسان آبفا و تعدادی از اهالی  روستاها اندازه گیری کردیم که هیچ کدام زیر ۷ هزار نبود.

چرخ انداز همچنین تأکید کرد: این چا ه‌ها متعلق به روستای خاصی نیست و مربوط به شبکه آبرسانی بوده و شبکه آبرسانی برای تأمین آب تمام روستاها در منطقه است.

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب ها:
آب آبفا رفسنجان روستاهای نوق شبکه آبرسانی به روستاهای نوق
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :