اوباما: اگر بدانیم توافق خوبی صورت نمی گیرد از مذاکرات عقب می کشیم/ جمهوری خواه کنگره: توافق با ایران فقط تا پایان ریاست جمهوری امریکا معتبر است

  • شناسه خبر: 10409
اوباما: اگر بدانیم توافق خوبی صورت نمی گیرد از مذاکرات عقب می کشیم/ جمهوری خواه کنگره: توافق با ایران فقط تا پایان ریاست جمهوری امریکا معتبر است

به نظر می رسد عقب نشینی های دولت یازدهم از مواضع دولت های پیشین ایران، مقامات کاخ سفید را به این طمع انداخته بود تا با فشار به نظام از طریق دولت

به نظر می رسد عقب نشینی های دولت یازدهم از مواضع دولت های پیشین ایران، مقامات کاخ سفید را به این طمع انداخته بود تا با فشار به نظام از طریق دولت، رهبری را وادار سازند تا از مواضع خود عقب نشینی کنند. اما ایستادگی ایشان و برملا شدن نقشه ی امریکا برای تیم مذاکره کننده ی ایران، احتمال نیل به این امید واهی را کمرنگ کرده و دم از ترک مذاکرات می زنند.

به گزارش روراستی، روز یکشنبه باراک اوباما در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد اگر کاخ سفید متوجه شود که توافق خوبی صورت نمی گیرد مذاکرات را رها و به گزینه های دیگر فکر خواهد کرد. اوباما توافق خوب را توافقی عنوان کرد که قابل راستی آزمایی باشد! وی در مصاحبه با تلویزیون سی بی اس نیوز اظهار داشت: با توجه به شکاف های عمده ای که باقی مانده است [و امید به رفع آنها نداریم] اگر ایران نتواند اثبات کند به دنبال بمب اتم نیست و توافقی که قابلیت راستی آزمایی را نداشته باشد حاصل شود، از مذاکرات عقب نشینی می کنیم.

وی افزود: ما به دنبال توافقی هستیم که طبق آن اگر ایران ما را دور زده باشد علی رغم توافق بتوانیم جلوی ایران را بگیریم. اما اگر توافقی با چنین قابلیتی قابل حصول نباشد قطعا مذاکرات را رها خواهیم کرد.

به نظر می رسد عقب نشینی های دولت یازدهم از مواضع دولت های پیشین ایران، مقامات کاخ سفید را به این طمع انداخته بود تا با فشار به نظام از طریق دولت، رهبری را وادار سازند تا از مواضع خود عقب نشینی کنند. اما ایستادگی ایشان و برملا شدن نقشه ی امریکا برای مسئولین و تیم مذاکره کننده ی ایران، احتمال نیل به این امید واهی را برای کاخ سفید کمرنگ کرده است و حال که نقشه های خود را نقش بر آب می بینند دم از ترک مذاکرات می زنند.

وی در بخش دیگری از مصاحبه ی مذکور در پاسخ به سوالی مدعی شد: نه تنها امریکا بلکه بقیه ی دنیا نیز تردیدها و سوالات متعددی دارند که رژیم ایران آنها را به وجود آورده است. ما توانستیم با سخت ترین تحریم هایی که تا کنون وجود داشته اند ایران را بر سر میز مذاکره بیاوریم و این یعنی کاهش شکاف ها! اما باید بگویم شکاف ها هنوز هم باقی هستند.

طی یک ماه آینده یا کمی بیشتر، تصمیم خواهیم گرفت که آیا نظام ایران توانایی پذیرش یک توافق فوق العاده معقول را خواهد داشت یا نه! اگر ما تشخیص دادیم که ایران در ادعاهای خود صادق است و اگر به این قطع رسیدیم که این کشور فقط دنبال برنامه های صلح آمیز است و نه تولید تسلیحات اتمی، آنگاه می توان امید داشت تا توافقی صورت گیرد. اما مسئله این است که این موضوع آنها را ملزم می کند آن روش اثبات و همچنین شروط و محدودیت هایی را به کار گیرند و بپذیرند که ما مشخص می کنیم و تا کنون ایرانی ها تمایلی به پذیرش آنها نشان نداده اند.

اما خبر خوشحال کننده این است که در مدت یک ساله ی مذاکرات ایران درگیر مسائل همسایه ی خود یعنی عراق هم بوده است و ما با استفاده از فرصتی که دست داده بود توانستیم پیشرفت برنامه ی هسته ای ایران را متوقف کرده و حتی به عقب برانیم. ایران اکنون اورانیوم با غنای بیست درصد ندارد و این یک موفقیت برای امریکا است. ما در این مذاکرات هیچ چیز از دست نداده ایم!

در عین حال تعدادی از سناتورهای جمهوریخواه کنگره ی امریکا در یک نامه ی سرگشاده خطاب به ایران و همچنین باراک اوباما عنوان کردند هیچ توافقی پایدار نخواهد بود! در این نامه که توسط سناتور تام کاتن تنظیم شده بود به امضای 47 تن از اعضای سنا رسیده بود آمده است: ”در جریان مذاکرات هسته ای به نظرمان رسیده که شما (ایرانی ها) درک صحیحی از سیستم قانونگذاری ایالات متحده ندارید و به همین دلیل به این مذاکرات خوشبین هستید.

واقعیت این است که هر قانونی که دولت وضع کند و به تصویب کنگره نرسد صرفا یک قانون دولتی است که فقط تا پایان دوره ی خدمت آن رئیس جمهور اعتبار دارد. رئیس جمهور بعدی می تواند به راحتی یک چرخش خودنویس روی کاغذ آن را باطل کند و یا اعضای کنگره می توانند آن را اصلاح کنند.”

برچسب ها:
اوباما تحریم توافق رفسنجان روراستی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :