نباید منکر آسیب های اجتماعی باشیم

  • شناسه خبر: 35811
نباید منکر آسیب های اجتماعی باشیم

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران گفت: پیرامون تمام مسائل باید واقع‌بینانه عمل کرد و از سرپوش گذاشتن روی آن خودداری کرد.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران گفت: پیرامون تمام مسائل باید واقع‌بینانه عمل کرد و از سرپوش گذاشتن روی آن خودداری کرد.

به گزارش “روراستی“سید حسین سراج‌زاده ظهر امروز در جلسه ستاد ساماندهی متکدیان در فرمانداری رفسنجان اظهار داشت: مسائل اجتماعی در هر شهری وجود دارد و در این بین مصرف مشروبات الکلی یک مسأله مهم و جدی است، پیرامون تمام مسائل باید واقع‌بینانه عمل کرد و از سرپوش گذاشتن روی آن خودداری کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت به تنهایی از عهده مشکلات برنمی‌آید و هرجا موفقیتی بوده بخش خصوصی و مردم پای کار بودند، تصریح کرد: گاهی هنر مدیریت اجرایی است که از ظرفیت‌های مردم چگونه استفاده کند.

سراج‌زاده ادامه داد: گاهی در سطح عمومی هم لازم است مردم ابعاد مسائل را بدانند، برخی پوشیدن‌های مسائل ممکن است خوب نباشد چراکه مردم اگر آگاه باشند بیشتر پای کار خواهند بود.

وی با تأکید بر اینکه در مورد مسائل اجتماعی باید واقع‌گرایی وجود داشته باشد، افزود: مدت‌ها موضع ما انکار بود و متصور بودیم که جامعه ما متفاوت از سایر جوامع است و این تصور نه تنها موضوع را برطرف نکرده بلکه پیچیده‌تر هم می‌کند.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران خاطرنشان کرد: دستگاه‌ اجرایی باید اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت داشته باشند و به آنچه از عهده‌اش برمی‌آیند و توانایی دارند، تکیه کنند تا نتیجه دهد.

وی توضیح داد: به‌ طور مثال کاهش سن مصرف مواد مخدر پدیده‌ای است که به شدت با آن مواجه هستیم، اما اگر بخواهیم به یک‌باره مواد مخدر را از جامعه حذف کنیم امکان‌پذیر نیست، بنابراین باید برای رفع مشکل سن پایین مصرف مواد برنامه داشته باشیم که اگر در این زمینه موفق شویم خیلی مهم است.

سراج‌زاده ابراز کرد: رویکرد مبتنی بر کنترل عرضه باید به سمت رویکرد مبتنی بر کنترل تقاضا یا رویکرد مبتنی بر عرضه و تقاضا برود.

وی عنوان کرد: از دهه ۶۰ تا اواخر دهه ۷۰ در رابطه با مواد مخدر عمده رویکرد حاکم در ستاد مبارزه با موادمخدر رویکرد مبارزه با عرضه بود که سال ۷۷ در یک گزارش رسمی اعلام شد این رویکرد شکست خورده و از آن پس کنترل تقاضا نیز به اندازه کنترل عرضه اهمیت پیدا کرد.

این جامعه‌شناس ادامه داد: اینگونه رویکردها در رابطه با تمام مسائل اعم از قلیان، مشروبات، مواد مخدر و … هم باید وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر اعتماد مردم به دستگاه‌های اجرایی به وجود آید بسیاری از مسائل حل می‌شود، توضیح داد: به‌ طور مثال اگر مشکل فساد حل شود، بسیاری از مسائل نیز برطرف خواهد شد.

سراج‌زاده بهادادن به مردم را از دیگر ملزومات جلب اعتماد مردم دانست و تصریح کرد: این بهادادن باید فارغ از تمام تفاوت‌های فکری، عقدیتی و … باشد.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران با اشاره به اینکه یکی از مشکلات تکدی‌گری این است که مردم به متکدیان کمک می‌کنند، تشریح کرد: این کنش فردی خیرخواهانه باید به کنش سازمان‌یافته جمعی تبدیل شود.

وی تأکید کرد: باید فرهنگی به وجود آید و مردم به این باور برسند که برای رفع نیاز نیازمندان واقعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها هستند و هرجا متکدی دیدند به جای کمک‌کردن به او اطلاع دهند تا با او برخورد و نسبت به ساماندهی او اقدام شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تغییر نگرش مردم نسبت به کمک به متکدیان امری مهم است، افزود: در جمع‌آوری متکدیان حمایت‌های بعدی باید مدنظر باشد.

سراج‌زاده اولویت‌بندی در مسائل اجتماعی را یک ضرورت عنوان کرد و بیان داشت: باید به این واقعیت برسیم که منابع مردمی و دولتی محدود است و براساس اولویت‌ها کار شود.

وی اظهار داشت: برای برخی طرح‌ها باید ارزیابی فرهنگی اجتماعی شود و از افرادی که توانایی دارند استفاده شود.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در ادامه با اشاره به اینکه زمانی که موضوعی مانند قلیان فراگیر شد بخشی از آن به اوقات فراغت جوانان مربوط می‌شود، ادامه داد: باید جایگزین آن برای پرکردن اوقات فراغت پیدا شود.

 

 

برچسب ها:
رفسنجان، روراستی، نباید، منکر
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :