فعالیت بیش از ۱۵۰ کوره در رفسنجان/پیگیری از طریق مراجع قانونی

  • شناسه خبر: 4314
فعالیت بیش از ۱۵۰ کوره در رفسنجان/پیگیری از طریق مراجع قانونی

مسئول محیط زیست شهرستان رفسنجان حجم کوره های زغال در رفسنجان را بیش از ۱۵۰ کوره اعلام کرد که اکثر آنها در بخش های کشکوئیه و مرکزی در حوالی روستاهای عیش آباد و تاج آباد این شهرستان قرار دارند. به گزارش روراستی به نقل از خانه خشتی، برخی کوره های زغال پزی در رفسنجان در […]

مسئول محیط زیست شهرستان رفسنجان حجم کوره های زغال در رفسنجان را بیش از ۱۵۰ کوره اعلام کرد که اکثر آنها در بخش های کشکوئیه و مرکزی در حوالی روستاهای عیش آباد و تاج آباد این شهرستان قرار دارند.

به گزارش روراستی به نقل از خانه خشتی، برخی کوره های زغال پزی در رفسنجان در جایی قرار دارند که دود آنها بر منازل مسکونی ، آبادیها و روستاها غالب می شود و زندگی و سلامت مردم را به خطر انداخته است.

خطر کوره های تولید زغال برای سلامتی مردم فعالیت بیش از 150 کوره در رفسنجان-خانه خشتی (2)

با اینکه چندی پیش کمیته آمایش محیط زیست با موضوع کوره داران در محل فرمانداری رفسنجان برگزار شد که نتیجه آن ساماندهی این کوره ها در شهرستان رفسنجان بود ، اما همچنان شاهد نارضایتی ساکنین نزدیک به این کوره ها از دود حاصل از آن هستیم.

در این جلسه از سوی مسئولین عنوان شده بود که در قبال مسائل مردم مدیون هستیم، آیا این اصطلاح برای مسئولین مربوطه این وظیفه را ایجاد نمی کند که هر چه سریعتر چاره اندیشی کنند و کمی از نارضایتی و به خطر افتادن سلامت آنان بکاهند.

به نقل از یک منبع آگاه، درآمد حاصل از این شغل برای صاحبان کوره ها بسیار زیاد و حتی عده ای به عقد قرارداد با سایر استان ها دست برده اند و تعدادی سودجو از این کوره داران نیز به درختان خشک قانع نبوده به درختان زنده هم هجوم آوردند و باغات پسته را برای این کار تصاحب کرده اند.

خطر کوره های تولید زغال برای سلامتی مردم فعالیت بیش از 150 کوره در رفسنجان-خانه خشتی (5)

برگزاری جلسات متعدد/ کوره داران هیچ همکاری در این زمینه انجام ندادند

سرپرست فرمانداری رفسنجان در گفت و گو با خبرنگار”خانه خشتی”، اظهار داشت: تا کنون در این زمینه دوجلسه با حضور مسئولین مربوطه شهرستان در محل فرمانداری و جلسات متعددی در بخشداری کشکوئیه در این زمینه صورت گرفته است.

محمدی بهجت با ابراز گلایه از کوره داران در جهت متمرکز کردن محل های ایجاد کوره در شهرستان خاطر نشان کرد: متاسفانه در زمانی که مسئولین به دنبال حل این موضوع پای کار امدند تا به مشارکت طرفین مسئله حل شود کوره داران هیچ همکاری در این زمینه انجام ندادند.

وی تصریح کرد: در صورتیکه منابع طبیعی در این مورد سریعتر ورود میکرد ، با جلوگیری از تصرف غیر مجاز اراضی می توانست مانع افزایش حجم این کار شود.

سرپرست فرمانداری رفسنجان تاکید کرد: منابع طبیعی با قاطعیت با این کوره داران برخورد نماید .

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: کم کاری از مسئولین در ممانعت از این کار موجب ایجاد تلقی افراد از آسانی این کار و روی آوردن بیشتر به این شغل خواهد شد.

خطر کوره های تولید زغال برای سلامتی مردم فعالیت بیش از 150 کوره در رفسنجان-خانه خشتی (4)

دود منوکسید کربن کوره های تولید زغال برسلامتی مردم عوارض جبران ناپذیر ایجاد می کند

مدیر واحد محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رفسنجان در گفت و گو با “خانه خشتی”، اظهارداشت : دودی که از کوره  ها حاصل می شود به دو صورت  ” حاد ” و ” دراز مدت ” بر سلامتی مردم تاثیر می گذارد.
مجید رنجبر کاظمی افزود : در حالت حاد ، مونوکسید کربن با خون ترکیب می شود و با خاصیتی که ۲۰۰ برابر اکسیژن دارد ، گازی  خطرناک و خفه کننده است.
وی تصریح کرد : این گاز می تواند از کوره ها پخش و باعث مرگ انسان شود.
رنجبر کاظمی افزود : این گاز همچنین در دراز مدت بر روی ۸۰ درصد از افراد تاثیر گزار است.
وی خاطرنشان کرد : گاز دیگری که از این دود متساعد می شود دی اکسید کربن است که با استنشاق ، این گاز با هموگلوبین خون ترکیب و به مغز انسان می رسد.
رنجبر کاظمی تصریح کرد : این گاز به ظاهر دیده نمی شود و با تاثیر بر روی سلولهای مغز انسان مشکلاتی از جمله کم حافظه ای ، بینایی ، حسی و چشایی و دیگر مشکلات را به وجود می آورد.
مدیر واحد محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رفسنجان با اشاره به اینکه هر کوره دود زا باید در ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری منازل مسکونی  فاصله داشته باشد افزود : به خاطر اشتغالزایی و امرار معاش حق زندگی دیگر افراد را از آنها نگیریم .

خطر کوره های تولید زغال برای سلامتی مردم فعالیت بیش از 150 کوره در رفسنجان-خانه خشتی (3)

فعالیت بیش از ۱۵۰ کوره در رفسنجان/پیگیری از طریق مراجع قانونی

رئیس محیط زیست رفسنجان در گفت و گو با “خانه خشتی”، اظهار داشت: پرونده رسیدگی به آلودگی ناشی از کوره های زغال سوزی در رفسنجان نزدیک به یک سال گذشته در حال پیگیری است و سعی داریم با تعامل طرفین به نتیجه مطلوب دست یابیم.

حبیب اکبری خاطر نشان کرد: از آنجایی که قانون با هر اقدامی در جهت سلب آسایش از مردم برخورد خواهد کرد ، از طریق مراجع قضایی این موضوع پیگیری شده و تا کنون به ۲۶ مورد از کوره داران به صورت رسمی اخطار داده شده است.

وی افزود: ارسال اخطاریه به مابقی کورداران نیز در سال جدید ادامه خواهد داشت.

اکبری تصریح کرد: از آنجایی که این کوره داران از شرایط محل ها ی مناسب اطلاع کافی دارند از آنها خواستیم تا نمایندگان خود را برای مشارکت در امر تعیین مکان مناسب برای انجام این فعالیت به بخشداری بفرستند که همکاری لازم انجام نشد.

وی حجم کوره های زغال در رفسنجان را بیش از ۱۵۰ کوره که اکثر آنها در بخش های کشکوئیه و مرکزی شهرستان در حوالی روستاهای عیش آباد و تاج آباد قرار دارند، اعلام کرد و خاطر نشان کرد: بیکارشدن افراد مشغول به این کار نیز باید مدنظر قرار گیرد و بصورت مناسب ساماندهی صورت گیرد.

خطر کوره های تولید زغال برای سلامتی مردم فعالیت بیش از 150 کوره در رفسنجان-خانه خشتی (2)

منابع طبیعی با تصرف اراضی ملی برای کوره داری برخورد خواهد کرد

گلچین مسئول منابع طبیعی رفسنجان نیز ساماندهی این اقدامرا ضروری دانست و گفت: این  ساماندهی به گونه ای باشد که هم به زندگی ساکنین اطراف این کوره ها ضربه ای وارد نشود و هم زندگی افراد شاغل در این کار مختل نشود.

وی افزود: بهتر است که درختانی که قابل استفاده نیستند  مورد استفاده کوره داران قرار گیرد و هم چنین با کمترین خطر برای محیط زیست و درچهارچوب قانون عمل شود.

گلچین خاطر نشان کرد: در صورتی که اراضی که کوره ها در آن قرار دارند جزو اراضی ملی باشند برای خلعیت آنها از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهیم کرد.

برچسب ها:
رفسنجان روراستی زغال کوره
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :