فرماندار رفسنجان گفت: حداکثر تلاش را برای اینکه گرانفروشی در بازار صورت نگیرد با نظارت‌های پی در پی انجام می‌دهیم و پیگیری می‌کنیم قاضی تعزیرات در شهرستان مستقر شود.

به گزارش “روراستی” این روزها داد گرانی کمتر جایی است که بلند نبوده و طول موج این داد گوش فلک را کر نکرده باشد وضعیت بازار هم که کمابیش نابسامان است و به ویژه در رفسنجان که مسئول تعزیرات هم ندارد با فراغ بال، گرانفروشی‌ها و بی‌انصافی‌ها انجام می‌شود، گاهی نظارتی می‌شود و ‌پرونده‌ای تشکیل شده اما روی هم انباشته شده و رها می‌شود منتظر می‌مانند که مسئول تعزیرات بیاید و به انبوهی از پرونده‌ها رسیدگی کند.

اما فرماندار تازه نفس رفسنجان امروز زهر چشمی از میدان میوه و تره بار گرفت تا از روزهای نخست کاری‌اش در این سمت کنترل بازار را از اولویت‌های برنامه‌های خود اعلام کند و کمر همت برای ساماندهی آن ببندد.

مجید فصیحی‌هرندی که گلایه مردم را شنیده بود همزمان با طلوع خورشید، دفتر کارش را به مقصد میدان میوه و تره بار ترک کرد و از این میدان بازدید کرد.

او که بر اساس آن چه دیده و از فروشندگان این میدان شنیده یکی از علل تفاوت قیمت‌ها را کیفیت محصول عنوان می‌کند، اظهار داشت: علی‌رغم اینکه کیفیت محصول موجب گرانتر بودن آن می‌شود اما گاهی شاهد گرانفروشی در برخی مغازه‌ها هستیم.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: حداکثر تلاش را برای اینکه گرانفروشی در بازار صورت نگیرد، با نظارت‌های پی در پی انجام می‌دهیم تا اطمینان برای شهروندان به وجود آید که نظارت صورت می‌گیرد.

وی بیان داشت: برای اینکه نظارت بر بازار میوه و تره بار بیشتر باشد مسئولان جلساتی با اصناف برگزار کنند و نظارت‌ها نامحسوس و سیستماتیک صورت گیرد که افراد سودجو کالای بیش از قیمت اصلی عرضه نکنند.

نبود مسئول تعزیرات یکی از مشکلات شهرستان است

فصیحی‌هرندی گفت: شهروندان هر جا با گرانفروشی مواجه شدند به مراجع زیربط، رسانه‌ها و فرمانداری اطلاع دهند ضمن اینکه اصحاب رسانه رفسنجان را رابط امین بین خودمان و مردم می‌بینیم.

وی با ذکر این موضوع که نبود مسئول تعزیرات یکی از مشکلات شهرستان است، ابراز کرد: پیگیری می‌کنیم قاضی تعزیرات در شهرستان مستقر شود.

مقام عالی دولت در رفسنجان اذعان کرد: عدم بازرسی‌ها هم مشکلاتی ایجاد می‌کند با همکاری با مجموعه اصناف و بازرسان اداره صمت و بازوهای نظارتی از شهروندان عادی که بخواهند همکاری کنند نظارت ها تداوم خواهد داشت.

فصیحی‌هرندی خاطرنشان کرد: قیمت میدان بار بر اساس کیفیت برای تمام فروشگاه‌های سطح شهر باید یکنواخت باشد ضمن اینکه گرانی با گرانفروشی تفاوت دارد.

زمانی که میوه کم شد نرخ بالاتر می‌رود

امینی مسئول میدان میوه و تره بار رفسنجان طی توضیحاتی اظهار کرد: میوه ممتاز، درجه یک و درجه دو در میدان توزیع می‌شود که میوه ممتاز در مغازه‌های سطح شهر، درجه یک در ارزانسراها با قیمت کمتر و درجه دو هم وانتی‌ها در شهر و روستا توزیع می‌کنند.

وی بیان کرد: بعضی میوه‌ها زودرس دست می‌آیند بازار پر می‌شود و ارزان عرضه می‌شود اما زمانی که میوه کم شد نرخ بالاتر می‌رود همیشه یک قلم بار کمبود داریم که موجب گرانی می‌شود.

مسئول میدان میوه و تره بار رفسنجان با اشاره به نحوه نرخ‌گذاری میوه افزود: نرخ‌گذاری در کمیته‌ای متشکل از رئیس صمت، نمایندگان فرماندار، جهاد کشاورزی، شهرداری اتحادیه و یکی از مغازه‌داران انجام می‌شود که هفته‌ای یا دو هفته نرخ را با عنوان «تا اطلاع ثانوی» اعلام می‌کنیم.

وی عنوان کرد: مغازه‌دار ۲۰ درصد می‌تواند گرانتر از نرخ میدان بفروشد و برای محصولات سیفی‌جات تا ۴۰ درصد مجاز هستند که بالاتر از قیمت میدان عرضه کنند.

گزارش از زهرا بمی نژاد