معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بالغ بر ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار در کشور مجهز به آبیاری تحت‌فشار شده است که موجب شده بیش از سه میلیارد مترمکعب آب در کشور صرفه‌جویی کنیم.

به گزارش “روراستی” علی‌مراد اکبری معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در آیین بهره‌برداری از طرح آبیاری تحت‌فشار ۹۸ هکتاری در روستای اسلام آبادهرندی اظهار داشت: در چند سال اخیر بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار در بخش آب و خاک کشور سرمایه‌گذاری شده است که در طول تاریخ کشور چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه در چند سال گذشته انباشت خشکسالی داشتیم و بیش از ۱۰، ۱۵ سال با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کردیم اما از میزان تولید در خیلی از محصولات کشاورزی مشکلی نداشتیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: طی سال‌های اخیر در گندم خودکفا شدیم در شکر به آستانه خودکفایی رسدیم و در دانه‌های روغنی از ضریب خود اتکایی و از حدود ۹۵ درصد وابستگی به زیر ۸۵ درصد رسیده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در چندسال گذشته بیش از یک میلیارد دلار در آبیاری تحت‌فشار سرمایه‌گذاری کردیم که موجب شده تا که الان بالغ بر ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار در کشور مجهز به آبیاری تحت‌فشار شده است که موجب شده بیش از سه میلیارد مترمکعب آب در کشور صرفه‌جویی کنیم.

وی با اشاره به پروژه بزرگ ایلام و خوزستان که حدود ۵۵۰ هزار هکتار است و دستور مقام معظم رهبری که در سفرشان به مردم این منطقه قول داده بودند، اظهار کرد: این پروژه شروع شده و تاکنون ۳۰۰ هزار هکتار به اتمام رسیده و خیز بسیار خوبی متأثر از این پروژه در بخش تولید خوزستان انجام شده در مجموع ۵۰ هزارهکتار در ایلام و ۲۵۰ هزار هکتار در خوزستان به سیستم‌های مدرن نوین آبیاری تجهیز شده است.

تکمیل مدرن‌ترین پروژه آب و خاک کشور در سیستان و بلوچستان

اکبری افزود: پروژه سیستان و بلوچستان ۴۶ هزار هکتار است که تقریبا تمام شده و تأمین و انتقال آب در این پروژه تکمیل و آبگیری آن توسط رئیس‌جهور افتتاح می‌شود که از مدرن‌ترین پروژه‌های آب و  خاک کشور است و از محل تأمین تا توزیع تا پای گیاه مدرن و هوشمند طراحی و اجرا شده است.

وی بیان کرد: پروژه شبکه آبیاری‌های زه‌کشی شمال غرب کشور حدود ۲۲۷ هزار هکتار بوده که ظرف چهار سال انجام شده بخش کشاورزی آن که شبکه‌ها بوده الان به اتمام رسیده و ۹۷ درصد پیشرفت فیزکی دارد بیش از ۲۰۰ هزار هکتار آماده بهره‌برداری است و بیش از ۱۰۰ هزار هکتار هم زیر بار رفته است.

اکبری متذکر شد: خروجی این اتفاقات این بوده که راندمان آبیاری از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد رساندیم و میزان بهره‌وری از ۰٫۹۲ کیلوگرم در متر مکعب به ۱٫۴ درصد رسیده است.

انتهای پیام/