رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان:

عبور از پیک های کرونا به رفتار مردم بستگی دارد/رعایت پروتکل ها در اصناف به ۷۹ درصد رسید

  • شناسه خبر: 59537
عبور از پیک های کرونا به رفتار مردم بستگی دارد/رعایت پروتکل ها در اصناف به ۷۹ درصد رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: عبور از پیک های کرونا وابسته به رفتارهای مردم و فرهنگ عمومی جامعه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: عبور از پیک های کرونا وابسته به رفتارهای مردم و فرهنگ عمومی جامعه است.

به گزارش روراستی، علی اسماعیلی‌ندیمی امروز در جمع خبرنگاران به‌مناسبت هفته سلامت اظهار کرد: وضعیتی که در بهداشت و درمان دنیا درباره کووید۱۹ پیدا شد، نسل‌های ما تاکنون نداشتند و هیچکدام به گستردگی پاندمی کرونا نبود و شرایط سختی در طول این چهارده ماه گذشته همه دنیا و کشور ما پشت سر گذاشتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ادامه داد: بار اصلی مهار، درمان و کنترل بیماری بر عهده بخش‌های بهداشت و درمان بود. اتفاقی که در کشور افتاد از بعد از هشت سال جنگ به این طرف، تقریبا بی‌نظیر بود هماهنگی خوبی در کل کشور ایجاد شد و نیروهای جهادی، خیران …پای کار آمدند.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون به شکل گسترده خیلی بعید است ظرف چند ماه آینده اتفاق بیفتد، آثار مثبت آن حداقل چندین ماه طول خواهد کشید تا زمانی که به‌طور جدی بتوانیم به مردم بگوییم بیماری کنترل و یا مهار شده است. اگر هم فرض کنیم بتوانیم در فاصله چندماهه بیست میلیون نفر از جمعیت را واکسینه کنیم از شهریور مرگ و میرهایمان کاهش پیدا خواهد کرد.

اسماعیلی‌ندیمی اضافه کرد: اما اینکه پیک‌ها به چه صورت اتفاق می‌افتد خیلی‌ها وابسته به رفتارهای مردم و فرهنگ عمومی جامعه است و اینکه چه حجمی در هفته‌ها و ماه‌های آینده می‌توانیم واکسن بزنیم فاکتورهای تعیین‌کننده پیک بعدی هستند.

اسماعیلی‌ندیمی با اشاره به اینکه هنوز در اوج پیک چهارم هستیم، بیان کرد: در مجموعه شهرستان رفسنجان اقدامات خیلی خوبی صورت گرفته است، یکی از رمزهای موفقیت ما در پیک چهارم این بود که بچه‌های بهداشت خیلی سریع کانون‌های آلودگی را پیدا کردند و به‌حدی تست گرفتند که کانون‌ها به‌نوعی کوچک شد و به انتها رسید.

وی افزود: در بعضی از روزهای هفته‌های گذشته حدود ۷۰۰ تست گرفتیم و خیلی در جهت کنترل بیماری کمک کرد، همه موسسه‌ها، سازمان‌ها، خیران و سازمان‌های همیار ما مانند بسیج، هلال‌احمر و شهرداری کمک کردند؛ بسیج و هلال‌احمر به‌طور خاص کمک می‌کنند و از شروع طرح شهید سلیمانی همراه و همکار ما بودند.

ندیمی ابراز کرد: جو ناسالمی از هفته‌های اول در جامعه بود که با کمک رسانه‌ها و اطلاعاتی که مردم به‌تدریج پیدا کردند منبع انتشار اخبار درست را شناختند و حجم شایعات کمتر شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر واکسنی که می‌زنیم ممکن است عارضه‌ای داشته باشد، ادامه داد: واکسن‌های جدید هم همه مجوزهای اضطراری است و معلوم است که می‌تواند عارضه داشته باشد.

اسماعیلی‌ندیمی با اشاره به اینکه سه روز گذشته، بیش از دو هزار دز واکسن به پرسنل بهداشت و درمانی و کلینیک‌های خصوصی تزریق کردیم، عنوان کرد: امیدواریم ظرف امروز و فردا کل پرسنل بهداشتی درمانی، کلینیک‌ها، مطب‌های خصوصی، درمانگاه‌ها و کسانی که به‌نوعی با بیماران در ارتباط هستند، تمام شود و از هفته بعد به تزریق بیماران پرخطر بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: هرچه تعداد بیشتری واکسن بتوانیم بزنیم، در پیک‌های بعدی موارد شدید، بستری‌های بیمارستانی و مرگ و میرها کاهش خواهد یافت هدف ما این است که اگر آدم‌ها بستری شدند منجر به مرگ نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از اصناف قدردانی کرد و گفت: علی‌رغم اینکه متضرر شدند، همراهی در همه مقاطع داشتند و در وضعیت قرمز فعلی به‌خوبی رعایت کردند که به نظر می‌رسد نقش مهمی در کنترل بیماری داشتند.

وی با اشاره به اینکه ما همچنان خستگی‌ناپذیر باید بیماری را تعقیب کنیم و هر میزان که ما بتوانیم بیماری را زمین‌گیر کنیم مرگ و میرها و حوادث کمتر خواهد شد، تصریح کرد: اما هرچه مسأله را عادی‌تر بگیریم همین اتفاقی که در پیک چهارم رخ داد، خواهد اتفاد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان یادآور شد: نقش اصلی را بهداشت و طرح شهید سلیمانی با تشخیص زودرس، ایزوله‌کردن افراد در خانه و پیگیری افرادی که با فرد مثبت در تماس بودند، دارند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۳ فروردین آزمایشگاه راه‌اندازی کردیم و اوایل روزانه ۴۰ تا ۶۰ تست انجام می‌دایم، عنوان داشت: امسال روزانه تا ۷۰۰ تست هم انجام دادیم که ظرفیت خیلی خوبی است.

اسماعیلی‌ندیمی در همین رابطه گفت: درس‌هایی که از خیز سوم گرفتیم را در خیز چهارم به‌کار گرفتیم. تعداد زیادی پرسنل و پرستار برای مراقبت‌های تنفسی آموزش دادیم، بخش سی‌سی‌یو را به بخش مراقبت تنفسی تبدیل کردیم، تهویه بخش‌ها را اصلاح کرده و بستری موقت راه‌اندازی کردیم.

وی با اشاره به اینکه تا ۱۵۷ تست مثبت در روز داشتیم و  بعضی روزها مرگ میر نداشتیم، افزود: به‌طور اتفاقی یک روز چهار نفر مرگ داشتیم که مربوط به بستری‌های قبل بودند.

اسماعیلی‌ندیمی در ادامه با ذکر این مطلب که سالن بحران شهدای مس برای بیمارانی که دستگاه تنفس مصنوعی لازم دارند اختصاص دادیم، عنوان کرد: در این سالن زیر ۱۰ نفر بستری هستند.

وی در خصوص رعایت پروتکل‌ها هم متذکر شد: رعایت پروتکل‌ها در طول هفته گذشته ۹۰ درصد در ادارات و حدود ۷۹ درصد در اصناف رسیده است که امیدواریم هرچه سریع‌تر وضعیت شهر نارنجی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در پایان آمار واکسیناسیون انجام شده را ۴۳۹۲ دز واکسن نوبت اول عنوان کرد و گفت: ۴۰۵۲ نفر واکسینه شدند و نوبت دوم را هم دریافت کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
اسماعیلی ندیمی اصناف پیک کرونا جامعه رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان رعایت پروتکل ها مردم
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :