روراستی گزارش می دهد:

رونق صف‌های مرغ در شرایط فوق‌حاد کرونایی در رفسنجان/حذف بسیج اصناف به ضرر مردم تمام شد

  • شناسه خبر: 60597
رونق صف‌های مرغ در شرایط فوق‌حاد کرونایی در رفسنجان/حذف بسیج اصناف به ضرر مردم تمام شد

با حذف بسیج اصناف از گردونه نظارت بر نحوه توزیع مرغ با تصمیم کارگروه اقدام مرغ!، کمبود مرغ در شهرستان و صف‌های طولانی آن دوباره در رفسنجان رونق گرفت.

با حذف بسیج اصناف از گردونه نظارت بر نحوه توزیع مرغ با تصمیم کارگروه اقدام مرغ!، کمبود مرغ در شهرستان و صف‌های طولانی آن دوباره در رفسنجان رونق گرفت.

به گزارش روراستی، یکی از خدماتی که دولت به مردم ارائه کرد، تشکیل صف‌های طویل مرغ بود! صف‌هایی که از صبح زود آغاز و بعضی مواقع تا بعد از ظهر هم ادامه داشت تا یک، تا دو قطعه مرغ به سفره مردم برسد.

رفسنجان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مرغ در استان کرمان است که با تشکیل زنجیره تولیدی که دارد طی این سال‌ها هیچگاه با کمبود مرغ مواجه نشده بود، اما بنا به دلایلی که در سایر نقاط استان از جمله جنوب وجود دارد، مجبور شده طی چند ماه گذشته تاکنون بخش عظیمی از مرغ خود را صادر کند و مردم رفسنجان را به صف‌های طویل بکشاند.

موضوعی که بیشتر شبیه یک خودخواهی می‌ماند که به‌دلیل سوءمدیریت باید از سهمیه شهرستان گذشت تا مرغ جاهای دیگر را تأمین کرد!

اما قبل از سال جدید که طبیعی بود مردم به مرغ بیشتری نیاز دارند، این صف‌ها طولانی‌تر شده و همزمان با آن آمار کرونا هم سر به فلک کشیده بود، پیک‌های کرونا یکی پس از دیگری وارد می‌شد و مسؤولان استان همچنان بر تصمیم خود مصمم که باید این صف‌ها باشند!

بسیج اصناف جهادگونه بازار مرغ را کنترل کرد

با ورود بسیج اصناف پای کار، نحوه توزیع مرغ در رفسنجان کنترل شد و سهمیه بیشتری به رفسنجان تعلق گرفت، در واقع بسیج نگذاشت بیش از این حق مردم رفسنجان پایمال شود، چراکه استان باید مدیریتی به خرج می‌داد که البته هنوز نداده! تا در سایر نقاط این استان پهناور هم نسبت به تولید مرغ برنامه‌ریزی شود.

در مدت زمانی که بسیج اصناف جهادگونه پای کار بود، نظارت و کنترل از کشتارگاه شروع و جلوی نشتی‌های میانه راه تا رسیدن به فروشگاه‌ها را گرفت و صف‌های مرغ کاهش پیدا کرد و بازار مرغ تقریبا به روال عادی برگشت، اما تصمیم جدید استان مبنی بر حذف بسیج اصناف برای راحت‌تر بردن سهمیه مرغ رفسنجان در این روزها، جای تعجب و سؤال دارد، در حالی که اکثر مسؤولان شهرستان نسبت به این موضوع معترضند اما اعتراض خود را در گلو خفه کرده‌اند.

علی‌رغم قرارگرفتن رفسنجان در وضعیت قرمز کرونا از نوع حاد، اما شاهد صفوف فشرده برای خرید مرغ هستیم، که نشان می‌دهد رفسنجان با وجود کسر میزان زیادی از سهمیه‌اش، با کمبود مرغ مواجه شده است.

فرمانداری در تصمیم استان دخیل نیست

به گفته حاج‌جعفری معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار رفسنجان او نیز روز گذشته از تصمیم استان مطلع شده و فرمانداری را در این تصمیم که بسیج اصناف را از میدان حذف کرده است و نظارت را بر عهده اداره صمت واگذار کرده، فاقد مسؤولیت عنوان می‌کند.

اما اداره صمت که همواره نظارت‌های کمرنگی در بازار داشته و علت را کمبود نیرو را مطرح می‌کند، آیا می‌تواند بازار پرآشوب مرغ را نظارت و کنترل کند؟ که البته پاسخ این سؤال در صف‌های طولانی دوباره مرغ پیداست.

اداره صمت به‌تنهایی نمی‌تواند نحوه توزیع مرغ را کنترل کند/بازار رها می‌شود

شاهین حریری رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان رفسنجان هم تأمین مرغ را بر عهده جهاد کشاورزی می‌داند و می‌گوید: طبق اعلام استانداری در کارگروه اقدام مرغ تصمیم جدید بر حذف بسیج اصناف گرفته شده و نظارت از اول تیرماه فقط بر عهده اداره صمت است.

وی ادامه می‌دهد: شهرستان رفسنجان کمبود مرغ ندارد اما زمانی که در کارگروه اقدام اعلام می‌شود بخشی از تولید مرغ این شهرستان باید در استان توزیع شود، با کمبود مواجه می‌شویم.

حریری با بیان اینکه روند قبلی که با حضور بسیج اصناف انجام می‌شد را بیشتر می‌پسندیم، دوباره کمبود نیرو در اداره صمت را ذکر می‌کند و می‌گوید: اگر بنا باشد نیروهای ما در کشتارگاه مستقر باشند، وضعیت نظارت در بازار مشکل‌ساز می‌شود.

وی نحوه توزیع و نظارت در دورانی که بسیج اصناف پای کار بود را بهتر عنوان می‌کند چراکه به عقیده حریری توزیع و نظارت بهتر از الان انجام می‌شد.

اما با توجه به وضعیتی که پیش آمده اگر به‌طور مثال تولید مرغ شهرستان ۵۰ تن در شبانه‌روز باشد و با توجه به سرانه مصرف روزانه ۳۵ تنی مردم شهرستان رفسنجان، اگر بنا باشد بیش از نیمی از این تولید به سمت نقاط دیگر استان روانه شود، با وضعیت اسفناک کمبود مرغ باید همچنان شاهد صفوف طولانی و افزایش آمار کرونا باشیم و همچنان چوب سوءمدیریتی‌ها بر تن مردم خورده شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:
اداره صمت بسیج اصناف صف مرغ کارگروه اقدام مرغ نظارت
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :