مس سرچشمه گوشت مورد نیاز خود را از خراسان جنوبی تأمین می کند

  • شناسه خبر: 65629
مس سرچشمه گوشت مورد نیاز خود را از خراسان جنوبی تأمین می کند

رییس اداره تعاون روستایی شهرستان رفسنجان گفت: مجتمع مس سرچشمه با ۱۲ هزار نیرو؛ گوشت مورد نیاز خود را از خراسان جنوبی تأمین می کند که می تواند از تولیدکنندگان داخلی تهیه کند.

رییس اداره تعاون روستایی شهرستان رفسنجان گفت: مجتمع مس سرچشمه با ۱۲ هزار نیرو؛ گوشت مورد نیاز خود را از خراسان جنوبی تأمین می کند که می تواند از تولیدکنندگان داخلی تهیه کند.

به گزارش روراستی علی قاسمی روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: مجموعه تعاونی شهرستان رفسنجان متشکل از دو اتحادیه شرکت های تخصصی کشاورزی و تعاون روستایی است.
وی افزود: اتحادیه تعاون روستایی دارای ۱۷ شرکت در سطح روستا ها و ۵۴ مرکز توزیع کالاهای اساسی در روستاهاست.
قاسمی بیان کرد: اتحادیه شرکت های تخصصی کشاورزی هم دارای شرکت تعاونی های گاوداران، زنبورداران، شترمرغ داران، مرغداران، شیلات و شرکت تعاونی زنان است.
وی تصریح کرد: تعاونی مرغداران رفسنجان در کشور نمونه است و با وجود ۱۳۵ مرغداری گوشتی و ۱۲ مرغداری تخم گذار روزانه ۱۵ تن تخم مرغ و ۵۰ تن گوشت مرغ تولید دارند و علاوه بر خودکفایی به شهرستان های مجاور نیز ارسال می کنند.
قاسمی خاطرنشان کرد: همچنین روزانه ۵۰ تن شیر در رفسنجان تولید می شود که مصرف شهرستان تا ۲۰ تن است و بقیه آن به کارخانه جات فرآوری و لبنیات در نقاط دگر کشور ارسال می شود.
وی گفت: نیاز است در رفسنجان کارخانه فرآوری لبنیات راه اندازی شود که علاوه بر اشتغالزایی، ارزش افزوده هم ایجاد می شود.
قاسمی گفت: در مجتمع مس سرچشمه بیش از ۶ هزار نیرو مشغول به کار هستند امّا این صنعت شیر و لبنیات و نیز گوشت سفید و قرمز مورد نیاز را از نقاط دیگر کشور از جمله خراسان جنوبی تأمین می کند در حالی که تولیدکندگان در این عرصه در رفسنجان با مشکل عدم حمایت و ورشکستگی مواجه هستند.

 

استعلام دارایی برای دریافت تسهیلات کشاورزی غیرقانونی است

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران رفسنجان هم در این نشست با اشاره به این که در استان کرمان تنها زنجیره کامل تولید مرغ هستیم گفت: دو کشتارگاه صنعتی، ۱۳۵ واحد مرغداری گوشتی، ۱۲ واحد مرغ تخم گذار در این شهرستان وجود دارد که علاوه بر خودکفایی ۵۰ درصد نیاز گوشت مرغ استان کرمان را نیز تولید می کنیم.
محمد شهرآبادی بیان کرد: در تأمین نهاده های دامی با مشکل مواجه هستیم حذف ارز ۴۲۰۰ تومان کاری غیرکارشناسی بود؛ و افزایش نهاده های دامی ۶ برابر شده و به بالای ۱۷ هزار تومان رسیده که تولیدکننده را متضرر می کند.
وی افزود: تولیدکنندگان برای تأمین نهاده های دامی ناچار به دریافت تسهیلات بانکی هستند امّا وقتی بروکراسی های اداری را انجام می دهیم بانک کشاورزی برای تضمین، متقاضی را به دارایی می فرستند تا استعلام بگیرد در حالی که اداره دارایی هم طبق قانون ماده ۶ اعلام می کند که برای وام های مسکن و حوزه کشاورزی نیاز به استعلام نیست امّا همچنان بانک کشاورزی غیرقانونی متقاضیان را مجبور به تهیه استعلام از دارایی می کند.
شهرآبادی خاطرنشان کرد: بعد از دوندگی وقتی تسهیلات با سود ۱۰ تا ۱۸ درصد به حساب متقاضی واریز شد بانک جلوی ۱۰ درصد آن را می گیرد و پول را بلوکه می کند.
وی خواستار تأمین نقدینگی توسط دولت شد و گفت: با تأمین نقدینگی می توان موتور تولید را سرپا نگهداشت و تولید مرغوب را روانه بازار کرد.
شهرآبادی افزود: در حال حاضر هر یک کیلوگرم مرغ در رفسنجان به قیمت ۴۱ هزار تومان به فروش می رسد.

 

برچسب ها:
شرکت تعاونی روستایی شرکت تعاونی مرغداران عدم حمایت مس سرچشمه مس سرپشمه رفسنجان
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :