با فعالیت های شبکه تعاون روستایی رفسنجان بیشتر آشنا شویم

  • شناسه خبر: 68902
با فعالیت های شبکه تعاون روستایی رفسنجان بیشتر آشنا شویم

شبکه تعاون روستایی شهرستان رفسنجان گستره فعالیتش در حوزه کشاورزی، تولیدات دام و طیور، توزیع کالای اساسی تنظیم بازار، فروشگاه های مصرف، جایگاه های سوخت و… بوده و توانسته این حوزه ها را مدیریت و ساماندهی کند و در این راستا جلب رضایت مردمی را داشته است.

شبکه تعاون روستایی شهرستان رفسنجان گستره فعالیتش در حوزه کشاورزی، تولیدات دام و طیور، توزیع کالای اساسی تنظیم بازار، فروشگاه های مصرف، جایگاه های سوخت و… بوده و توانسته این حوزه ها را مدیریت و ساماندهی کند و در این راستا جلب رضایت مردمی را داشته است.

حسین دوستی رئیس تعاون روستایی شهرستان رفسنجان در گفت وگو با خبرنگار روراستی اظهار داشت: شبکه تعاون روستایی در قالب سه گروه شرکت های تعاونی روستایی، تعاونی تولید که از سال ۸۰ به بعد تأسیس شدند در حوزه نهاده های کشاورزی و مدیریت باغی فعالیت دارند و شرکت های تخصصی کشاورزی فعالیت دارد.

وی ادامه داد: سه جایگاه سوخت در حوزه تعاون روستایی داریم که در کبوترخان، کشکوئیه و جایگاه بهرمان هستند که در دو جایگاه سی ان جی هم توزیع می شود.

دوستی افزود: فروشگاه های مصرف تقریبا به روزی داریم مانند فروشگاه مصرف کبوترخان، کشکوئیه، فردوسیه آزادگان، بهرمان و …که اقلام و کالاهای اساسی و تنظیم بازار شهرستان در آن توزیع می شود.

وی تصریح کرد: تعاونی های تولید در راستای تکمیل اهداف شرکت های تعاون روستایی که عمده فعالیت شان در بحث توزیع نهاده های کشاورزی و مدیریت باغی حوزه تحت پوشش است و ۱۵ تا فعال هستند.

این مسؤول از طرح سیماب (سیستم مرجع آموزش و بهره وری) یاد کرد که با هدف مدیریت باغی به روش علمی، انتقال یافته های علمی، تحقیقاتی در مزرعه توسط تعاون روستایی با تعاونی تولید صورت می گیرد و افزود: این بخش در سیرجان و زرند خیلی فعال است و در رفسنجان به تازگی آغاز شده و امیدواریم تا پایان امسال هزار هکتار تحت پوشش سیماب داشته باشیم.

وی اضافه کرد: شرکت های تخصصی این مجموعه شامل شرکت تعاونی گاوداران، شرکت تعاونی مرغداران، شرکت تعاونی اسب داران، زنبورداران، شیلات و شترمرغ داران می شود و کلیه فعالیت های شهرستان رفسنجان در قالب تشکل ها ساماندهی می شوند.

دوستی خاطرنشان کرد: شرکت تعاونی مرغداران زنجیره کامل تولید مرغ را دارد که از تولید به مصرف توسط این شرکت تعاونی انجام می شود و در کشور بی‌نظیر است.۲۵ درصد تولید مرغ مازاد داریم که به سایر نقاط استان توزیع می‌شود که ظرفیت بالایی‌ست.

دوستی ابراز کرد: شرکت تعاونی گاوداران با توجه به شرایطی که پیش آمد و قیمت نهاده ها، اما در تولید شیر هم در شهرستان مازاد داریم که حدود ۸۰ درصد گاوداران در قالب این شرکت تعاونی ساماندهی شده‌اند.

راه اندازی ایستگاه جمع آوری شیر

وی خاطرنشان کرد: ایستگاه جمع‌آوری شیر هم تا یک ماه آینده راه‌اندازی می‌شود چون کارخانه‌هایی مانند پگاه، کاله و دیگر شرکت ها جزیره‌ای خرید می‌کنند این مشکل باید حل شود.

رئیس شرکت تعاونی روستایی شهرستان رفسنجان یادآور شد: توزیع آرد خام روستایی یکی دیگر از فعالیت‌های شرکت تعاونی روستایی است. بالاترین حجم آرد که توسط تعاون روستایی توزیع می شود ۸۰ تن در ماه است که یک راستی آزمایی انجام دادیم و روستاهای فاقد نانوایی که اگر بخواهیم بر اساس سرانه ۶٫۱ کیلوگرم در نظر بگیریم، حدود ۲۰۰ تن آرد نیاز داریم مابقی را نمی‌توانیم تأمین کنیم که مجبوریم دو یا سه ماه یک بار توزیع کنیم.

وی بیان کرد: آرد در شرکت‌ها توزیع می‌شود و هر سری از ۱۷ شرکتی که داریم ۵ شرکت مسؤولیت توزیع را بر عهده می گیرند و مشکل بزرگی در توزیع آرد داریم. اما با مدیریت جدیدی که اتفاق افتاده به خوبی ساماندهی می شود و همین میزان توزیع هم با راستی آزمایی اجرا می‌شود.

دوستی با اشاره به سیاست ساختار جدید در حوزه کشاورزی، توضیح داد: فعالیت کشاورزی با داشتن پروانه فعالیت بوده و برای مطالبه کشاورز نقش کشاورز بیشتر و مداخله دولت کمتر خواهد بود بنابراین اتحادیه باغداران رفسنجان تشکیل و هیأت مدیره و اتحادیه مجزا که بتواند مطالبه خود را مستقیما از اتاق اصناف کشور پیگیری کند، راه اندازی شده.در رفسنجان ۸۰ هزار هکتار باغ داریم امروز سامانه ساختار جدید کلیه مباحثی ازجمله میزان آب، اداره موتورپمپ، همسایه های باغ و… در ساختار جدید مشخص است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶ هزار نفر عضو نظام صنفی کشاورزی در رفسجان هستند، خاطرنشان کرد: دفتر نظام صنفی در خیابان مصطفی خمینی است و کارشناسان برای بازدید ملک مراجعه می کنند و مشخصات را در پروانه فعالیت ثبت می کنند.

دوستی، حد فنی برای باغ پسته را نیم هکتار عنوان کرد و گفت: زیر ۲۰۰ قصب هم به صورت خرده مالکی ساماندهی می شوند اما عمده از نیم هکتار به بالاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دو واحد کارخانه خوراک دام و طیور در شهرستان داریم، از تأسیس بازارچه گوشت با مدیریت شرکت تعاونی گاوداران تا پایان خردادماه امسال خبر داد.

دوستی از فعالیت ۶ صندوق تعاون روستایی با محوریت فعالیت در حوزه تسهیلات نیز یاد کرد و اظهار داشت: این صندوق ها در عبدالله آباد، خیابان امام، آیت الله صدر، لاهیجان، هرمزآباد وکشکوئیه فعالند که نیاز به ساماندهی دارند.

وی در خصوص کالاهای اساسی هم گفت: میوه شب عید چندین سال توسط تعاون روستایی انجام می شود و در رفسنجان کمترین حاشیه و تخطی را داشتیم. امسال ۶۵ تن میوه شب عید توزیع کردیم که ۴۰ تن پرتقال و ۲۵ تن سیب درختی باکیفیت بودند.

دوستی ابراز داشت: با توجه به شرایط حاکم بر کشور کالاهای اساسی یک مُسکن و مرحم است و روستاها باید با جدیت دیده شوند.

سهمیه آرد روستاها بیشتر شود

وی بیان داشت: مطالبه روستاها در بحث آرد و کالاهای اساسی بیشتر شده که باید سهمیه شهرستان بیشتر شود و روستاها با نگاه ویژ ه ای دیده شوند.

دوستی همچنین با بیان اینکه از شب عید تاکنون بیش از ۸۰ تن مرغ و حدود ۲۰ تن گوشت منجمد توزیع کرده ایم، از توزیع برنج درجه شمال با قیمت ارزان به میزان ۳۰ تن و ۱۲۰ تن برنج تایلندی در قالب تنظیم بازار نیز یاد کرد.

وی اظهار داشت: توزیع کود مرغ توسط تعاونی روستایی در سطح گسترده در حال انجام است که کود از مرغداری های استان فارس خریداری و توزیع می شود.

دوستی از امضای تفاهم نامه با پژوهشکده پسته در خصوص مدیریت باغی و ترویج و..خبر داد.

برچسب ها:
حسین دوستی رفسنجان شرکت تعاونی روستایی مدیر تعاون روستایی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :