چتر بیمه روی سر پسته رفسنجان/کشاورزان از مزایای صندوق بیمه محصولات کشاورزی بهره مند شود

  • شناسه خبر: 71830
چتر بیمه روی سر پسته رفسنجان/کشاورزان از مزایای صندوق بیمه محصولات کشاورزی بهره مند شود

مسؤول صندوق بیمه کشاورزی رفسنجان با اشاره به تعهدات این صندوق در زمان خسارت، از کشاورزان خواست هرچه سریعتر نسبت به بیمه باغات خود اقدام کنند و ضمن قرارگرفتن زیر چتر حمایت این صندوق، از تخفیف ۱۵ درصدی نیز بهره مند گردند.

مسؤول صندوق بیمه کشاورزی رفسنجان با اشاره به تعهدات این صندوق در زمان خسارت، از کشاورزان خواست هرچه سریعتر نسبت به بیمه باغات خود اقدام کنند و ضمن قرارگرفتن زیر چتر حمایت این صندوق، از تخفیف ۱۵ درصدی نیز بهره مند گردند.

به گزارش روراستی، علی پریش مسؤول صندوق بیمه کشاورزی شهرستان رفسنجان اظهار داشت: ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز جهان است که هرساله خسارات زیادی به کشور به ویژه به محصولات کشاورزی وارد می شود و به تبع آن در رفسنجان به پسته خسارت وارد می شود.

وی با بیان اینکه شهرستان رفسنجان بیشترین سطح زیر کشت پسته را در کشور دارد و نمایندگی همیاران کویر رفسنجان بیشترین سطح بیمه ای باغات را در کل کشور دارد، عنوان داشت: تقریبا ۱۷۶۰۰ هکتار از کل باغات رفسنجان و ۱۱ هزار هکتار در منطقه نوق بیمه هستند که در مجموع ۲۸ هزار هکتار باغات شهرستان رفسنجان بیمه کشاورزی هستند.

پریش پوشش بیمه را  شامل خساراتی ازجمله؛ باران های بی موقع، سیل، تگرگ، زلزله، سرما، یخ بندان، عدم تأمین نیاز سرما، گرمازدگی میوه، گرمازدگی در زمان تلقیح، باران زدگی در زمان تلقیح که هرکدام از این عوامل می تواند ۱۰۰ درصد خسارت وارد کند، دانست.

وی خاطرنشان کرد: سال زاعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ زمستان خوبی نداشتیم و هوا گرمتر و میزان بارندگی به شدت کمتر بود که این عوامل برای سال زراعی باعث خسارت می شود بخصوص عدم تأمین نیاز سرمایی به محصول خسارت وارد خواهد کرد.

مسؤول صندوق بیمه کشاورزی رفسنجان افزود: طبق اعلام پژوهشکده پسته تا به حال نزدیک به ۳۰۰ ساعت نیاز سرمایی تأمین شده که برای ارقام مختلف ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ ساعت احتیاج به دمای بین صفر تا ۷ درجه داریم که ممکن است تا پایان سال تأمین نشود.که این عامل خسارت، برای محصول سال آینده خسارت ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه بیمه کشاورزی نزدیک به ۲۰ سال است در شهرستان فعالیت خود را شروع کرده و هر سال خسارت پرداخت کردیم، اضافه کرد: برای سال زراعی ۱۴۰۱ -۱۴۰۲ ، ۱۲۵ میلیارد در شهرستان به جز نوق پرداخت شده که در حساب کاربری کشاورزان است و حق بیمه ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ از خسارت ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ کسر و مابقی تا نیمه اول بهمن ماه واریز شود.

پریش در ادامه به محصولاتی که در رفسنجان بیمه می شوند پرداخت و توضیح داد: پسته، بادام، گردو، زعفران و جدیدا محصولات گلخانه ای مانند خیار درختی بیمه شده و  زعفران در منطقه راویز اضافه شده و محصولات دیگری مانند انار در سرچشمه بیمه شده اند و در مجموع هر محصول دیگری که کشت شود بیمه آن را انجام می دهیم.

وی تأکید کرد: تا جایی که در توان داریم قصد کمک به کشاورزان را داریم که اگر خسارتی وارد شد پرداخت گردد.

پریش در ادامه سخنان خود از رتبه اول بیمه رفسنجان در بخش باغات در کشور خبر داد و بیان داشت: میزان نفوذ ما در شهرستان ۳۰ تا ۳۵ درصد است که جا برای کار خیلی داریم. از کلیه کشاورزان درخواست داریم با توجه به وضعیت اقلیم منطقه به نمایندگی بیمه کشاورزی که تنها یک نمایندگی در شهرستان هست واقع در خیابان امام کوچه امام خمینی ۷ طبقه دوم اتحادیه تعاون روستایی مراجعه و بیمه را انجام دهند.

وی یادآور شد: تمام کشاورزان که تا نیمه اول بهمن به دفتر مراجعه کنند از ۱۵ درصد تخفیف برخوردار می شوند.

پریش خاطرنشان کرد: برای محصول پسته ۶ گزینه شامل گزینه ۱- ۳۰۰ کیلو حداقل درخت داشته باشد گزینه ۲ –   ۵۰۰ کیلو، گزینه۳- ۸۰۰ کیلو، گزینه ۴- ۱۰۰۰ کیلو، گزینه ۵ – ۱۲۰۰ کیلو ، گزینه۶ – ۱۵۰۰ کیلو اگر باغ پسته داشته باشد، برای گزینه یک، یک میلیون و ۴۲۸ هزار تومان باید پرداخت کنند که بیمه ۱۰ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان حداکثر تعهد می دهد.

برای گزینه ۲،  ۲ میلون و ۳۸۰ هزار تومان پرداختی است و صندوق ۱۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعهد می دهد.

برای گزینه ۳؛ ۳ میلیون و ۸۰۸ هزار تومان پرداختی، بیمه ۲۹ میلیون و ۴۰ هزار تومان تعهد دارد.

برای گزینه ۴؛ چهار میلیون و ۷۶۱ هزار تومان پرداختی کشاورز بوده و تعهد بیمه ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان  به ازای هر هکتار

برای گزینه ۵: حق بیمه ۵ میلیون و ۷۱۳ هزار تومان و تعهد صندوق ۴۳ میلیون و ۵۶۰ هزار  تومان و برای گزینه ۶ که عموما باید آزمایش آب، برگ و خاک باغ را داشته باشیم، حق بیمه ۷ میلیون  و ۱۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و پرداختی ۵۴ میلیون  و۴۵۰ هزار تومان تعهد به ازای هر هکتار است.

پریش با تأکید مجدد به باغداران نسبت به بیمه محصول ابراز داشت: تا آخر دی ماه فرصت هست و نهایتا ممکن است تا پایان بهمن این فرصت تمدید شود و احتمال قطع انجام بیمه جدید پس از پایان بهمن ماه وجود دارد و پیشنهاد می کنیم کشاورزان هرچه زودتر اقدام کنند که هم خیالشان بابت بیمه محصول در صورت خسارت راحت باشد هم از تخفیف ۱۵ درصدی بهره مند شوند.

برچسب ها:
پسته رفسنجان چتر بیمه صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشاورزان رفسنجانی
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روراستی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • arsheya

    سلام.بیمه کشاورزی تضمین و پایداری تولید است